Tag: kievit

Lepelaars Lauwersmeer Jaap Deensgat

Lepelaars, Kneu, Kemphanen en Boerenzwaluwen

Lepelaars, Rietgorzen, Kemphanen, heel veel boerenzwaluwen mét jongen, een Kneu, Grauwe Ganzen, Lijsters, wilde Eenden en natuurlijk Schotse Hooglanders in het Lauwersmeergebied, rondom de vogelkijkhut bij het Jaap Deensgat.

Bij de vogelkijkhut Jaap Deensgat kom ik wel vaker. Maar nog nooit was een bezoekje voor mij persoonlijk zo’n succes als vandaag. Hoewel het weer niet zo geweldig was om er op uit te gaan, en fietsen door de harde wind en af en toe een bui voor mij sowieso geen optie was, wilde ik toch “even naar buiten”. Met de camera en even frisse neus. Dus richting de vogelkijkhut bij het Jaap Deensgat.

Het viel mij bij aankomst op dat ondanks het niet zo geweldige weer er redelijk veel mensen in het Lauwersmeergebied waren en ook bij de toegang van de vogelkijkhut stonden wat auto’s geparkeerd. Ik vermoed dat het te maken heeft met regelmatige waarnemingen van de Casarca eenden. Ze waren voor mij te ver weg om ze goed te kunnen zien, laat staan ze op de foto te zetten of ze te tellen. Wat kennelijk andere bezoekers wel hebben gedaan. Op waarneming.nl zag ik dat rond het tijdstip dat ik er was anderen 26 à 27 van deze eenden geteld hebben.

Lepelaars

Aangezien ik van afstand zag dat er al een aantal mensen in de hut waren c.q. er heen liepen en ik sowieso ook even in de omgeving wilde rondkijken (even de benen strekken) liep ik eerst de hut voorbij en dat was –zo bleek– “een gouden greep”.

Want ik trof naast een aantal rietgorzen (later toen ik terug naar de auto liep nog een paar) ook vijf Lepelaars aan! In eerste instantie, vanaf een afstand, dacht ik “zwanen of ganzen”? Maar toen ik dichterbij was werd ik wel heel enthousiast! Ik wist wel dat ze voorkwamen in het gebied maar had ze er nog nooit gezien. En ook nog ‘binnen bereik’ voor mijn camera.

Kemphaan

Daarnaast trof ik vlak daarvoor al twee kemphanen aan. Wat natuurlijk ook prachtig is want die zie je ook niet zo veel, ik althans niet. Voor mij was de tocht eigenlijk al helemaal geslaagd met deze drie prachtige vogelsoorten waarvan ik er één, de lepelaars, nog nooit eerder tegengekomen was in het wild.

Boerenzwaluwen

Het was mij bij een eerder bezoek ook al overkomen dat ik boerenzwaluwen in de vogelkijkhut tegenkwam. Maar, nu zaten ze ook allemaal op de toegangsweg. Met name jonge zwaluwen die door de ouders af en aan gevoerd werden (helaas is mijn camera niet geschikt om dat soort bliksembezoekjes van de ouders vast te leggen dat wil zeggen ik was steeds nét te laat).

De jonge zwaluwtjes waren niet bepaald schuw te noemen. Ze lieten de mensen die op weg waren naar de vogelhut op slechts een paar meter afstand passeren. Kwam je dichterbij dan vlogen ze even weg om vervolgens weer terug te komen. Ik heb er dus een leuke serie foto’s, van slechts een paar meter afstand, van kunnen maken.

In de Vogelkijkhut zitten, net zoals bij een eerder bezoek, dus wederom weer nesten van Boerenzwaluwen. Als je er heen gaat, laat ze rustig hun gang gaan en hou een beetje afstand van ze. De meeste “vogelaars” lijken weinig interesse in ze te hebben en lopen de zwaluwen voorbij. Wat in mijn ogen jammmer is, want ze zijn héél “fotogeniek”!

Kneu, Jonge Kievit

In de fotohut aangekomen kreeg ik ook nog een paar leuke vogels te zien: een Kneu en een jonge kievit.

Helaas geen fotografisch hoogstandje, maar ik was al lang blij dat ik ‘m heb kunnen vastleggen: de kneu staat op de “rode lijst” volgens de vogelbescherming. Er waren er meerdere maar ze zijn niet erg “honkvast”. Dus toen ik er een scherp kreeg meteen afgedrukt. Onder het motto “een matige foto is beter dan géén foto”.

Daarnaast scharrelde er een jonge kievit rond. Ook dáár had ik nog geen foto van.

Na het bezoek aan de Vogelkijkhut ben ik verder gereden richting de haven van Lauwersoog. Onderweg trof ik nog een paar Schotse Hooglanders aan, dus een korte stop waard natuurlijk.

Foto’s

Een geslaagd bezoek dus aan de Vogelkijkhut met veel foto’s van vogels die ik nooit eerder tegen ben gekomen. Zo zie je maar dat het weer voor de dierenwereld kennelijk heel wat minder uitmaakt dan voor de mens want ze waren erg actief en lieten zich goed zien! Wat betekent dat ik ook weer een paar kon plaatsen op mijn account bij waarneming.nl natuurlijk.

Klik op een foto voor grote(re) weergave.

Kievit bij de Kollumerwaard, Friesland

Fietsen van de Kollumerwaard naar Lutjegast

Een fietstocht richting de Kollumerwaard, via onder andere Kommerzijl, Munnekezijl en vervolgens richting Kollumerpomp (Ooster-Nieuwkruisland), Warfstermolen, Pieterzijl, door de Westerhorn om uit te komen bij Lutjegast.

Een gevalletje van enige zelfoverschatting én een hekel aan een lang recht stuk tegen de wind in zorgde voor een flinke tocht vandaag. Volgens de fietsteller ruim 50 kilometer, Strava was iets minder optimistisch en gaf 2 kilometer minder aan.

Ooievaars

Het plan was er al langer om weer eens op de fiets richting Kollumerwaard te gaan. De laatste (en ook de eerste) keer dat ik daar heen was gefietst was in februari 2019. Het plan was, en dat is ook gelukt, om vervolgens door Ooster-Nieuwkruisland terug te fietsen. Dat ik uiteindelijk in Lutjegast uit zou komen was niet helemaal de bedoeling, maar wel leuk want: een nieuw stukje fietspad ontdekt waar ik nog nooit eerder langs was gekomen.

Vlak na vertrek trof ik even buiten Noordhorn drie ooievaars aan. Ik denk dat het waarschijnlijk dezelfde zijn die ik eerder deze week ook al had gezien toen ik naar Electra ging fietsen maar toen waren ze te ver weg om goed vast te kunnen leggen. Nu niet en ze bleven rustig rondscharrelen terwijl ik foto’s maakte.

Mooi dat ze nu ook hier regelmatig voorkomen! Even verderop, bij Heereburen, een prachtige reiger. En later nog meer reigers. Kennelijk hebben ook die het goed hier! En een kievit redelijk goed op de foto. De rit begon dus al weer goed.

Kollumerwaard

Ik ben richting de parkeerplaats gefietst langs de Kwelderweg, daar heb je namelijk een soort van ‘uitkijkwand’. Ik wilde daar even een stop maken om even een kijkje te nemen en even wat te rusten maar helaas was het daar nogal druk en de ‘anderhalve-meter’ regel werd door de mensen daar vol genegeerd. Dus ben ik door gefietst.

Wie overigens ook de aanbevelingen aan hun laars lijken te lappen zijn de racefietsers. In grote groepen, zonder voldoende afstand, kwam ik ze weer tegen.. en niet alleen vandaag, het is al een tijdje gaande dit gedrag. Dat terwijl de Wieler Unie héél helder is over de richtlijnen! Maximaal vier personen, anderhalve meter afstand! En zoals ik later zag negeren ook jongeren, in overvolle bootjes, de regels massaal. Het is jammer en dom. Verder ga ik er maar niet over “zeuren”, de eventuele consequenties zijn voor de mensen zelf.

Helaas lieten de Konikpaarden zich alleen van grote afstand zien vandaag. Er waren wel wat Buizerds actief, maar ook maar lastig vast te leggen door de hoogstaande zon én afstand. Toch een poging gewaagd om een te ‘volgen’ met de camera en een paar opnames gemaakt. Niet perfect, wel goed te zien hoe het dier aan het speuren was naar prooi.

Daarnaast zag ik ook hier weer een prachtige Kievit, nog dichterbij dan bij Heereburen en hij bleef mooi rustig rondscharrelen zodat ik ook hier weer een aantal foto’s kon maken (bovenaan).

Lutjegast

Uiteindelijk kwam ik dus in Lutjegast terecht. Geboorteplaats van Abel Tasman, Klaasje Meijer (van K3) én natuurlijk kennen we Lutjegast omdat Arjen Lubach er in zijn kinderjaren gewoond heeft..

De geplande route was in eerste instantie om via de Bosscherweg richting Noordhorn te gaan, langs Grijpskerk en Niezijl, maar zo’n lang stuk vol tegen de wind in had ik geen zin in. Dus besloot ik door de Westerhorn te fietsen. Echter, daar kwam natuurlijk bij Eibersburen weer de keuze: een lang recht stuk min-of-meer tegenwind (en ik vind het saai, zo’n lang recht eind) langs het Van Starkenborghkanaal of iets anders verzinnen. Ik besloot te kiezen voor nog een stukje extra omrijden via Lutjegast.

Er is daar een heel leuk “hertenkampje” zo zag ik. Even gestopt om wat foto’s te maken van de herten, eenden en de pauwen. Als je stopt komen de dieren, in de verwachting van voer, natuurlijk gelijk op je af. De kippen voorop uiteraard (“er als de kippen bij zijn” is natuurlijk wel ergens op gebaseerd).

Lutjegast kende tot niet eens zo lang geleden maar liefst drie(!) kerken op een inwoneraantal van iets meer dan 1100 mensen. Er zijn er nu nog twee en de foto toont de (voormalige) Gereformeerde Kerk. Opvallend: géén kerktoren! De kerk is een zogeheten ‘kruiskerk’, wat verwijst naar de plattegrond van het gebouw.

In een interview vertelde Arjen Lubach al eens dat zijn ouders niet erg honkvast waren en dat ze nog wel eens wisselden van kerk, wat ze indertijd niet in dank werd afgenomen. De tijden zijn veranderd; Gereformeerden en Hervormden zijn weer één geworden in de PKN en de CGK is niet meer: die is in 2010 opgeheven.

De Hervormde Kerk is éigenlijk mooier maar omdat er allemaal bomen voor staan kon ik daar geen mooie foto van maken. Misschien in de winter een keer proberen, als de bomen wat minder blad hebben. Van de (voormalige) Christelijk Gereformeerde Kerk moet ik volgens mij nog ergens een foto hebben maar kan ‘m nergens meer vinden.

Via Westerzand wou ik richting Gaarkeuken gaan, maar daar kwam ik nog een afslag tegen: een fietspad dat ik niet kende. Dus dat gevolgd en zo kom je uiteindelijk alsnog via een leuke route bij Gaarkeuken aan.

Het staat niet echt aangegeven dat je er langs kunt, er staat slechts een bordje met ‘fietspad’ maar waar je uitkomt mag je dus raden. Zoiets vind ik dus altijd leuk, onder het motto “we zien wel waar het schip strand” moet ik zo’n pad natuurlijk volgen. En dat ging, zoals meestal, goed.

Bij Gaarkeuken stond een oude tractor geparkeerd van een merk waar ik natuurlijk door de naam wel een vermoeden had van de herkomst (Italië) maar nog nooit eerder was tegengekomen. Het blijkt een behoorlijk fabriek te zijn, opgericht in 1910 en nog steeds actief.

Carraro Agritalia designs and builds standard, vineyard and orchard specialty tractors from 55-100 hp under contract for various tractor manufacturers and distributors. Current and past clients include: Antonio Carraro, Case IH, Challenger, Claas, Eicher, John Deere, Massey Ferguson, Renault, Valtra & Yagmur.
(Wikipedia)

Als liefhebber van oude auto’s, tractoren en motoren (dwz. om er naar te kijken!) moet je daar dan natuurlijk wel even een plaatje van maken!

FOTO’S & ROUTE

Bijgaand de foto’s, klik op een foto voor een vergroting. De route is via Strava te vinden.

Beswerdpolder – Rietzanger, Kieviten, Boerenzwaluwen

Rietzangers, Kieviten, Boerenzwaluwen, Boeren aan het oogsten, Zwanen met inmiddels flink grote kuikens, Schapen, Paarden, Koeien, Reigers.. de Beswerdpolder heeft het allemaal. Het was weer tijd om te ‘Fotofietsen’ gisteren!

Na gisteren zeer vroeg te zijn opgestaand en een mooie serie foto’s gemaakt te hebben van de opkomende zon besloot ik vervolgens de fiets te pakken om een mooie lange fietstocht te maken. Helaas was de Strava-app gecrasht(!) onderweg en had ik dus geen route die automatisch opgeslagen is. Die heb ik met Google Maps gereconstrueerd.

De Beswerdpolder

Een tocht die niet bepaald gepland was. Gewoon de fiets pakken en “kijken waar we langs gaan”. Ik begon richting de Beswerdpolder, een prachtig mooi gebiedje waar ik wel vaker kom, en ging vervolgens richting Garnwerd om uiteindelijk terecht te komen bij Schouwerzijl.

In de Beswerdpolder werd ik getrakteerd op een paar prachtige boerenzwaluwen en in het riet zag ik nog een rietzanger (foto boven) zitten. Die trok zich van mij weinig aan en bleef lekker zitten. Dus alle gelegenheid om ‘m op de foto te zetten. In eerste instantie dacht ik dat het een karekiet was, maar na wat zoeken op Google bleek mij toch dat het om een rietzanger moest gaan. ‘k Ben nu eenmaal geen vogelaar hè, dus tja, .. “Google is your friend” in dit soort situaties.

Oogstijd

De boeren zijn weer druk met oogsten, inzaaien en het land klaar maken voor de winter. Overal zag je de tractoren op het land. Ik vind dat een mooi gezicht en mag er ook graag af en toe een plaatje van maken.

Vervolgens langs Rodehaan, Saaksum, ‘onder Oldehove door’ en weer naar Noordhorn. Waar ik weer tractoren tegen kwam, maar wel van een paar decennia geleden! Het model waar ik zelf in mijn tienerjaren ook wel op gereden heb en tóen waren ze al oud, .. dat zegt genoeg denk ik.

Fietsroute

Fietsroute Schouwerzijl

De route is zoals gezegd ‘gereconstrueerd’ en besloeg ca. 35 km.
Klik hier voor de route op Google Maps.

Foto’s Beswerdpolder en Schouwerzijl

Klik op één van de foto’s voor groot formaat.

Eén Zwaluw maakt nog geen Zomer…

Dat één zwaluw geen zomer maakt is een staande uitdrukking. Maar wat te denken van de tientallen nestelende zwaluwen die ik vandaag aantrof op de eerste, metereologische, zomerdag van het jaar?

Het is Zomer! En goed ook. Wat een heerlijke temperaturen. Vanochtend lekker vroeg opgestaan om, met een strakblauwe lucht en een prima fietstemperatuurtje, een lekkere toertocht te maken. De rit ging door het Middag-Humsterland richting het Groninger Hogeland. Langs plaatsen en wegen waar ik vaker kom dus om die allemaal te beschrijven heeft niet zoveel zin deze keer. De route is op Strava te vinden.

Onderweg kwam ik naast veel kraaien, reigers en natuurlijk héél veel huismussen ook rietzangers, boerenzwaluwen, huiszwaluwen, grutto’s, buizerds, kieviten, gele kwikstaarten en putters tegen. Niet alles op de foto kunnen krijgen helaas maar ze zijn natuurlijk ook véél te druk om te wachten tot ik de camera in gereedheid heb, ..

Zwaluwen bij Garnwerd en Schouwerzijl

Niet alleen bij ons thuis hebben we huiszwaluwen, bij Garnwerd nestelen onder de brug zeker een tiental huiszwaluwen en ik zag er ook een Boerenzwaluw tussen zitten (zie de foto’s hieronder).

Ook bij Schouwerzijl hetzelfde fenomeen onder de brug en aan het huis dat er bij staat – één en al huiszwaluwen. Ik heb zeker wederom een tiental nesten geteld. Of er ook onbewoonde, oude, nesten bij zaten weet ik niet. Maar ze waren er flink druk mee (zie foto hier boven) om nieuwe te maken.

Old-Timers

Vlak bij huis, tussen Oldehove en Noordhorn, viel ik (spreekwoordelijk) nog even met de neus in de boter: een lange sliert Old-timers! Aangezien het vlak bij een bocht was waar ze moesten afslaan hadden ze weinig vaart en kon ik ze mooi op de foto zetten (2e serie hieronder).

FOTO’S
(klik voor vergroting)

Old-Timer Toertocht Uithuizen, tussen Oldehove en Noordhorn

Een vogel met een rode broek en grutto’s

Route Middag HumsterlandHet songfestival is gaande en heel Nederland zit aan de buis gekluisterd natuurlijk om te zien of Duncan de Nederlandse Droom waar gaat maken. Maar mij lokten, ondanks mijn liefde voor muziek, andere klanken: het gezang van de vogels!

Na de laatste spullen uit onze oude woning te hebben gehaald vandaag (en daarmee is onze verhuizing afgerond) en te hebben afgevoerd ging ik vanavond even ‘fotofietsen’.

En het was er een prachtige avond voor. De route ging door bekend gebied (Middag-Humsterland) maar wat ik onderweg tegenkwam was, in mijn ogen, zeer de moeite waard!

De route is qua beschrijving dus niet heel nieuw of interessant maar voor wie ‘m wil zien, kijk op Strava.

De dag begon overigens al goed – we hebben huiszwaluwen (binnenkort meer hier over) die tegen de zijgevel van ons huis een nest gebouwd hebben. Dat proces volg ik een beetje af en toe en hoop ook het uitvliegen van de jongen vast te kunnen leggen. Maar vanmorgen zat er wat anders in onze tuin; een Merel die druk bezig was een soort van zandbad (in de modder) te nemen? Enfin, het zag er wel geinig uit.

Niet alleen de zwaluwen zijn aan het nestelen, ook de Meerkoeten. Heb onderweg drie nesten gezien (twee op de foto gezet) en zal wellicht de komende tijd nog eens een paar keer langsrijden om te kijken hoe het ze vergaat.

Tijdens de Nationale Molendag hoorden we al dat het best droog is, al zou je het wellicht niet zeggen. Alles is behoorlijk groen. En terwijl ik van mijn vrije tijd geniet, moeten de boeren gewoon werken – die droogte en de hardwerkende boer leverde een mooi plaatje op, dat wel! Een flinke stofwolk hing achter de tractor van een passerende boer.

Dat de boeren in het Middag Humsterland een prima job doen, blijkt wel. Zo kwam ik (alweer!) Grutto’s tegen en behoorlijk wat ook. Deze vogelsoort heeft het moeilijk maar gelukkig zien we ze hier wel relatief veel.

Eerder had ik al eens een foto geplaatst van een koe die een kalfje zoogde in de wei en ook vandaag zag ik dat weer.

OP DE ZEEPKIST..
Nu we het toch over het boerenbedrijf hebben, ik lees op sociale media regelmatig beschuldigingen aan hun adres dat ze “de kalfjes bij de moeder weghalen” (en nog veel ergere, extremistische, uitlatingen). Dat ze niet goed voor de dieren zorgen enzovoorts. Mijn waarneming, tijdens mijn vele fietstochten en het “meehelpen” vroeger op de boerderijen en bij een loonbedrijf is heel anders.

Ik kwam al vanaf mijn 4e jaar op m’n plastic Ford-tractortje bij de achterbuurman en mocht dan ‘helpen’ in de stal. Mijn kinderdroom was om ook boer te worden – het liep anders, ik werk nu in de ICT. Tot in m’n tienertijd (tot ca. jaar of 16) bleef ik dit doen; werken bij boeren en bij een loonbedrijf op het Friese platteland. Als puber verdiende ik er een zakcentje mee, heb ook nog gewerkt bij een kippenboer en later ging ik vakantiewerk doen bij een fruitkweker. Dus de agrarische wereld is mij goed bekend. En natuurlijk woon ik nog steeds op het platteland.

Ik kan met de hand op m’n hart zeggen: ik heb nóóit, maar dan ook nóóit, “wantoestanden” waargenomen. En het is ook niet meer dan logisch dat boeren goed voor hun dieren en de natuur om hen heen zorgen; het is immers hun broodwinning? Dat niet doen, zou het einde van hun bedrijf zijn!

Zo,.. maar weer van m’n zeepkist af, .. 😉

EEN VOGEL MET EEN RODE BROEK AAN
Bijna bij huis hoorde ik iets “kloppen” en ik kreeg hoop op zijn minst een spechtje “in actie” te kunnen waarnemen. Eerder tijdens de tocht vloog er al een vlák voor mij langs…

Niet alleen kon ik ‘m waarnemen, hij zat zó dicht bij mij dat ik ‘m redelijk goed op de foto kon krijgen! Wát een mooie afsluiter van deze (fiets)tocht!

Duidelijk te zien is dat deze grote bonte specht (te herkennen aan zijn “rode broek”) hier geen zaden eet.. zo te zien verscheurt deze specht een jonge vogel. Iets wat ze niet zo vaak doen volgens de vogelbescherming, maar het komt voor. Dus ook dat is, denk ik, vrij uniek om vast te leggen.

Alles bij elkaar genomen, een prachtige rit met weer een paar hele mooie (vogel) waarnemingen.