Tag: Aduard

Reigers aan het Vissen

De reigers hadden het maar druk vandaag en deden goede vangsten langs de sloot bij Lagemeeden (tussen den Horn en de Poffert). In eerste instantie wou ik ze voorbij fietsen totdat ik ze nogal tekeer hoorde gaan en zag dat ze met elkaar op “op de vuist” waren gegaan. Want: er was er een die een wel érg grote vis had gevangen. Daar had de rest ook wel zin in.

Het was niet alleen goed visweer maar ook weer prima geschikt voor een fietstocht. Even eerder gestopt met werken (vanavond weer verder) dus en op de fiets gestapt. Een mooi tochtje gemaakt langs voornamelijk bekende wegen. Waar nogal wat werkzaamheden aan werden uitgevoerd en ik her en der wat moeizaam langs kon. Maar onderhoud is u eenmaal noodzakelijk. Uiteindelijk hebben we daar immers alleen maar voordeel van met zijn allen? Daar kwam bij dat het autoverkeer een groot deel van deze wegen op dit moment niet kan benutten dus lekker rustig op de weg!

Even daarvoor trog ik bij het Aduarderdiep nog een mooie Buizerd aan, vlak na de “Bauke Mollemabult” (de originele is er niet meer maar toch). Hij ging er dagelijks overheen maar sinds kort kan je er ook mooi onderdoor fietsen. Het is een populaire plek voor zwaluwen.

Het dier had mij totaal niet in de gaten waardoor ik op mijn gemak, van achter de bosschage langs het fietspad, een paar foto’s kon maken. Maar kennelijk hoorde hij het geluid van de camera toch, of zag iets wat zijn aandacht trok, en besloot te vertrekken. Wat ik ook mooi -hoewel iets onscherp want ik moest snel zijn, de camera kon maar amper op tijd scherpstellen- kon vastleggen.

De route ging via Aduard, Nieuwklap, Den Horn, Lagemeeden, De Poffert, Enumatil en Zuidhorn. Bij de Zuidwendinger molen, vlak bij De Poffert, natuurlijk even gestopt om er wat foto’s van te maken. De bovenstaande is met mijn Motorola Motor G7 gemaakt, een relatief eenvoudige smartphone maar hij maakt leuke foto’s!

Fietstellertje van de Hema
Volgens Strava heb ik inmiddels de 1.500 kilometer gepasseerd (sinds ik het met hen bijhoud). Daarvoor (en nog steeds) houd ik de totaalstand bij met een eenvoudig fietstellertje van de HEMA. Mijn 2e tellertje inmiddels want de eerste is in de sloot beland. Volgens de fietsteller die ik nu heb zit ik ruim boven de 2500 km’s, samen met de eerder geregistreerde stand van meer dan 6.000 kilometer begint de 10.000 kilometer toch al in ’t zicht te komen. De fiets heb ik inmiddels al ruim 6 jaar. Ben er nog steeds zéér tevreden mee!

Foto’s

Verder onderweg niet zo gek veel foto’s gemaakt. Klik op één van de foto’s voor groot formaat.

Jonge herten in Noordhorn

Er als de Kippen bij (en een lekke band)

Er als de kippen bij zijn is een staande uitdrukking. En niet voor niets. Ik heb een kleine moestuin, twéé zelfs. Zo’n vierkante-meter-tuin. Twee van die bakken van 1,20×1,20. Gewoon omdat we het geinig vonden daar eens mee te experimenteren. De groenten gaan vrij succesvol in die bakken. Zonder gif, gewoon de zon en wat water. Maar soms gaat er wel eens iets mis.

Slakken verdelgen doen we door ze er uit te vissen en elders, ver weg, “vrij te laten”. Maar soms ben je te laat daarmee. Dan is de beoogde sla-oogst dus verdwenen in één nacht. Naaktslakken zijn er gek op. Er was nog één prachtige krop sla die aan die hongerige beesten was ontkomen. Dus ik had nog goede hoop. Tot ik zag dat die ging schieten. Tja, die kon dus ook wel weg. Maar weggooien in de groene container is jammer als je vlakbij je huis een ‘hertenkampje’ hebt. Kippen en herten houden wel van zo’n dikke krop (doorgeschoten) sla. Ook véél beter voor ze dan brood. Dus er maar even heen gelopen met de camera. De kippen waren er als eerste maar konden het toch ondanks de snelheid niet echt winnen van de herten. Die in een paar seconden de uit de kluiten gewassen doorgeschoten sla zich goed lieten smaken. Van de kippen geen foto’s, ik was te laat (of beter: zij te snel).

De Diva’s, oftewel de Kuifeenden, waren ook weer druk bezig met de poetsbeurt. En die vonden het prima dat ik foto’s maakte terwijl ze de veertjes glad streken.

Fietsen naar Feerwerd: lek gereden!

Het was prachtig fietsweer en ik besloot daar even van te genieten met een “niet al te lang” rondje. Niet echt besloten waarheen de reis zou gaan maar wel dat ik langs het Reitdiep wilde fietsen (route is ook op Strava te vinden).

Energie: het nieuwe verdienmodel voor boeren?

Het was mij al eerder opgevallen dat er bij het Aduarderdiep, tussen Aduard en Feerwerd, waar je een mooi fietspad hebt, dat er in de weilanden driftig gegraven werd, drainagebuizen lagen en beton gestort was. Ik had al zo’n vermoeden wat het zou worden, vandaag zag ik een spandoek – inderdaad: er komt een flink pakket zonnepanelen op het land te liggen daar.

Voor het aanzien van het landschap verschrikkelijk al die zonnepanelen. Vooral als je bedenkt in wat voor mooie omgeving dat gebeurt. Ik vraag mij af waarom hier toestemming voor is gegeven.

Vanuit het standpunt van de boeren begrijp ik het wél. Boer zijn wordt steeds lastiger. En als je dan je land kan verhuren (of verkopen) aan een “zon-ondernemer” of investeerder, waarom dan niet? De grond moet geld opbrengen. Dat is gewoon het verdienmodel. Of je er nou dieren op zet en (letterlijk) uitmelkt of de grond anderszins laat renderen. Dan kies je voor de beste opbrengst en dit is natuurlijk een hoog renderende oplossing waar je ook nog eens weinig voor hoeft te doen als boer.

Toch vind ik het (even “op de zeepkist”) erg bezwaarlijk dat er op grote schaal landbouwgrond ingezet wordt voor de energietransitie. Niet in de laatste plaats omdat ik het lelijk vind maar vooral omdat het landbouwgrond is. Vruchtbare grond, die voedsel kan opbrengen, op die manier buiten gebruik stellen is in mijn ogen not done. Er zijn genoeg daken van allerlei (overheids)gebouwen, kantoren, parkeergarages en huizen in Nederland waar zonnepanelen op kunnen. Daarnaast is het óók slecht voor de natuur (onder andere vogels). Oke, .. van de zeepkist af..

Via Steentil ging ik richting Feerwerd, langs het Reitdiep. Van daar richting Ezinge, en bij Hardeweer besloot ik een afslag te nemen die mij leuker leek dan op dat moment al weer richting huis te fietsen – daardoor fietste ik als het ware met een wijde boog om Ezinge heen om vervolgens via Saaksum, Barnwerd langs de Piloersemaborg richting Noordhorn te gaan.

Als ik het mij goed herinner kwam ik bij Hardeweer nog weer langs de Ezeltjes. Ezeltje Strek Je (om maar bij de staande uitdrukkingen te blijven) is ook een uitdrukking die niet uit de lucht is komen vallen..

Bij Saaksum – de Oogst wordt al weer binnengehaald op sommige plekken.

Onderweg kwam ik ontzettend veel buizerds, torenvalken en natuurlijk allerlei andere vogels tegen. Maar het werd al wat later, de zon stond laag en de vogels hadden er niet zo veel zin in – ze waren erg beweeglijk en gingen er vaak al vandoor als ik ook maar enigszins in de buurt was. Eén keer lukte het wel nog een buizerd op de foto te krijgen (foto staat hier onder).

Lekke band!

De achterband van mijn fiets was eigenlijk wel een beetje aan vervanging toe maar ik dacht “ach het kan nog wel even”. Ter hoogte van de Piloersemaborg maakte ik een onhandige manoeuvre en raakte met het achterwiel van het betonpad af. Oke, kan gebeuren. Maar even verderop werd ik in een scherpe bocht, kennelijk veranderde daardoor de druk op de band, geconfronteerd met de gevolgen. De zijkant van de band was flink gekneusd, de binnenband kwam er zelfs wat doorheen, en het begon flink te suizen. Lekke band. Dus de laatste kilometers, circa een half uurtje, met de fiets aan de hand gelopen. Dat wordt dus toch eerder langs de fietsenmaker dan gedacht.

Meer foto’s

Klik op een foto voor een grotere afbeelding.

Nieuwe fietspad langs Aduard en prachtige Vlaamse Gaai

De Vlaamse Gaai is één van de mooiste vogels, vind ik, die er zijn. De Vogelbescherming schrijft over de Vlaamse Gaai dat het een “van oorsprong vrij schuwe bosvogel” is, “maar inmiddels ook volop in het stedelijk gebied te vinden. Gaaien hebben in het bos de functie van indringer-alarm; veel dieren reageren op hun alarmroep en verbergen zich.”

Ze kunnen inderdaad vrij lawaaiierig zijn zo had ik al eens gemerkt. Dat was toen ik voor ’t eerst één op de foto kreeg en helaas is het een slechte foto. Vandaag kreeg ik een herkansing en wát voor een! Ik zag de Vlaamse Gaai ruim binnen de range van mijn camera in een boom landen. Snel stoppen en de camera tevoorschijn halen, in de hoop dat het beestje niet weg zou vliegen. Maar, integendeel! Hij leek nogal nieuwsgierig naar wat ik aan het doen was. Koppie ging in wat diverse kijkhoeken. En vervolgens vloog hij op, na een tijdje. Ik dacht: die is vertrokken. Maar nee, integendeel: hij ging nóg dichter bij zitten in een andere boom (foto hier boven). Waardoor ik nog een paar foto’s kon maken. Pas toen er een andere fietser aan kwam vertrok de Vlaamse Gaai weer.

Nieuw fietspad Aduard

fietspad aduard nieuwklap

Vandaag iets eerder gestopt met werken -want ik moest vanavond ook nog een aantal uren werken- en nu het nog kon qua weersomstandigheden even een stukje fietsen. Zonder echt doel richting Aduard vertrokken. Daar is een nieuw fietspad naar Nieuwklap aangelegd en daar was ik nog nooit langs gefietst. Dus daar maar eens langs!

Een mooi, breed, fietspad en onderweg veel vogeltjes (putters onder andere). Dit pad ga ik in de toekomst zeker vaker nemen. Ook leuk voor woon-werk fietsers uit Noordhorn, Aduard en Den Ham e.a. plaatsen die richting Groningen moeten!

Bij Nieuwklap zitten er onder het nieuwe viaduct al weer heel wat zwaluwen. Ze waren druk bezig met hun nesten. Een mooie gelegenheid even wat foto’s te maken van ze.

Onder het viaduct door richting Nieuwbrug – langs de woonboten daar waar ook vaak veel verschillende vogels zijn te vinden. Onder andere vinken. Ik zag zowel een mannetje als een vrouwtje. Vooral de mannetjes zijn natuurlijk opvallend met hun rode kleur.

Helaas ging het scherpstellen niet goed vanwege de bladeren (hij zat in de boom) en lukte die foto maar niet. Maar het vrouwtje scharrelde op de weg rond en dat is wel gelukt om vast te leggen. Da’s mooi! Want een vrouwtjes vinkje had ik nog maar één keer eerder (op dezelfde plek!) kunnen vastleggen, mannetjes wel vaker.

Ook veel koeien onderweg. Bij Nieuwbrug zag ik een groepje lekker genieten aan de waterkant. Even verderop kwam ik twee keer een kudde tegen die onderweg waren om te worden gemolken.

Opgegroeid “naast” een boerderij is dit natuurlijk een bekend gezicht voor mij. Ik heb er regelmatig achter gelopen om ze naar de stal te brengen samen met de boer, want ik kwam regelmatig op de boerderij, al vanaf dat ik een jaar of vier was. Maar ik had er dus nooit een foto van gemaakt. Vandaag meteen maar gedaan!

Op de Zuiderweg, tot slot, vlakbij Zuidhorn kwam ik dus de Vlaamse Gaai tegen. En een ooievaar, die je natuurlijk wel even moet vastleggen want, zoals ik de vorige keer ook al schreef: foto’s van ooievaars heb je nooit genoeg!

Foto’s en Route

Bijgaande de foto’s van vandaag en de route. Klik op een foto voor een grotere afbeelding.

Kerk Fransum

De Lente in de Bol! Het Middag-Humsterland (Westerkwartier)

Bang voor honden ben ik niet. Ben er mee opgegroeid en weet hoe ik met honden om moet gaan. Maar soms fiets ik toch een stukje terug (zoals je op de kaart kunt zien) als een ‘boerderijhond’ al terwijl je nog op grote afstand bent behoorlijk agressief tekeer gaat en het hekje maar nauwelijks hoger is dan ‘m. Dan ga ik het er niet op wagen om door te fietsen… Ik was niet van plan mijn eerste fietstocht dit jaar te laten mislukken door een ongewenste confrontatie.

Want na drie maanden niet te hebben gefietst was ik blij dat het eindelijk weer geschikt weer was om eens lekker aan de zwerf te gaan door het gebied ‘middag-humsterland’.

Zonder echt doel besloot ik dus de bandjes weer op spanning te brengen en, nadat vanochtend éérst de rozen gesnoeid waren in de tuin, op pad te gaan met fiets en camera. Veel foto’s heb ik deze keer verhoudingsgewijs niet gemaakt maar wel lekker genoten van het mooie weer en de (bijna) 30 kilometer. Ondanks de e-bike viel de harde wind een béétje tegen mede natuurlijk omdat ik drie maand niet op de fiets gezeten had.

De rit ging in eerste instantie richting Aduard, waar ik afboog richting ‘het kerkje van Harkema’, Fransum, de Beswerd-polder, Feerwerd, Ezinge (via een fietspad tussen Feerwerd en Ezinge dat ik nog niet kende), Saaksum, Den Ham (langs de Piloersemaborg) en weer richting huis. De exacte route staat op Strava.

Beswerdpolder, Middag-Husmterland bij Zuidhorn

Opvallend hoe hoog het water stond in de Beswerdpolder en andere sloten, zoals je op deze foto (gemaakt met mijn Motorola Moto G7 smartphone overigens). Het land is overal ook erg nat. Ik heb zo het idee dat de droogte van de afgelopen zomer behoorlijk (over)gecompenseerd is. Maar wellicht denken de boeren er anders over. Het lijkt mij niet fijn voor een boer als het land zó nat is!

aalscholvers ezinge

Wie het ook niet erg vonden dat het water zo hoog stond waren de aalscholvers. Deze, en nog veel meer, zag ik bij Ezinge in het land. Ik had niet eerder zo’n grote groep (stuk of 15?) bij elkaar zien zitten en zeker niet in een weiland. Later, bij Saaksum, zag ik er ook nog verscheidene.

Bij Saaksum besloot ik even op de picknickplaats een korte break te houden voor wat fruit en drinken. Terwijl ik daar zat kwam de zon weer door de wolken. Want hoewel het over het algemeen een zonnige middag was, trok het langzaam wat dicht. Een mooi gezicht.

bellen voor een wonder

Reclame bij Aduard: bellen voor een wonder?

Onderwerg bij Aduard nog een opmerkelijke reclame. Bellen voor een wonder? Dat lijkt mij niet nodig. Kijk eens wat meer om je heen en geniet: we hebben een prachtige, wonderlijke, schepping!

Foto’s

Klik op een foto voor groot formaat.

Route

De route was zo’n 27 kilometer, zie de bijgaande kaart. Voor meer details kijk op mijn Strava-pagina.

Route Beswerd Polder Feerwerd Ezinge Saaksum

Niehove en ’t Stort bij Aduard

Weersvoorspellingen kloppen vaak niet. Dat weten we als Nederlanders maar al te goed. Is er regen voorspeld, is het een stralende dag. Is er zon voorspeld, dan is de hele dag de lucht ‘dicht’ en waait het ook nog eens flink hard.

Zo ook op het moment dat ik dit schrijf. Voor vandaag (15 september) was de hele week voroafgaand een mooie zonnige dag voorspeld. Op het moment suprême waait het flink en is er een dicht, grijs, wolkendek.

Zoals van Hanegem (inderdaad, die uitspraak is niet van Cruyff!) echter al zei “Elk nadeel heb z’n voordeel”. Want ik heb nog twee (korte) fietstochten uit Juni(!) waarvan de foto’s en routes nog steeds online moesten. Dus: bij deze!

RONDJE NIEHOVE

De eerste was een rondje richting Niehove, een route van zo’n vijftien kilometer. Niet zo heel veel foto’s gemaakt, soms gaat het ook gewoon om de beweging natuurlijk 🙂

Eigenlijk was het de bedoeling te kijken of ik nog wat meer vlinders kon vinden maar afgezien van wat koolwitjes waren er niet zoveel. Maar het was wel een prachtige mooi ritje zo op de zomerse avond eind juni.

’t STORT, ADUARD, DEN HORN

Maar bij dit rondje, de volgende dag, “struikelde” ik over de vlinders! Een rondje via ’t Stort, Aduard, Den Horn en Zuidhorn. Veel vlinders die in de avondzon lekker zichzelf aan ’t verwennen waren op het warme fietspad in het zonnetje.

Onderweg een prachtige buizerd, die net aan kwam en vervolgens kon ik mooi wat foto’s van ‘m maken.

Natuurlijk ook weer even de prachtige Abdijkerk van Aduard op de foto, de onvermijdelijke koeien en een stel zwanen met jonge kuikens.