Tag: kerk

Buizerd op een paal bij Aduarderdiep

De Belastingdienst kan wel even wachten!

Met een eigen bedrijf moet je elk kwartaal de BTW-aangifte doen. Dat stond voor vandaag in de planning, maar met het prachtige herfstweer, met heel mooi zonlicht en een matige wind, was de beslissing snel gemaakt: “De belastingdienst kan wel even wachten!”. Zeker aangezien zij vinden dat anderen ook kunnen wachten… Dus de fiets uit de schuur, de camera in de tas en op pad!

Gewoon even lekker op de bonnefooi fietsen vanmiddag. Langs het van Starkenborghkanaal richting Aduard, Steentil en daar afgeslagen om langs het Aduarderdiep te gaan en die te volgen tot aan, uiteindelijk, Aduarderzijl. Voor een deel een stuk wat ik wel vaker gefietst heb maar zover ik mij kan herinneren had ik het stuk tussen Schifpot en Aduarderzijl, een mooi fietspad, nog nooit eerder gefietst.

Maar voor ik daar aankwam was ik al een flink aantal keren gestopt om een paar foto’s te maken. Zoals vlak bij Noordhorn waar ik al direct een prachtige, traag rondcirkelende, Buizerd tegenkwam. En zo kon ik ‘m mooi op de foto krijgen. Later, langs het Aduarderderdiep, nog een keer een prachtige buizerd die aan de overkant van het water op een paal zat.

Vlak bij Aduard kom ik regelmatig langs een schuurtje die steeds verder scheef zakt. De vraag is niet óf hij omvalt, maar wannéér natuurlijk. Ik ben benieuwd..

Grote Zilverreiger

Toen ik bij het Aduarderdiep bezig was met foto’s te maken van de buizerd en terug liep naar de fiets zag ik aan de overkant een prachtige grote zilverreiger door het weiland lopen. Ik kon er meerdere foto’s van maken.

Maar terwijl ik bezig was foto’s te maken vond een op zéér hoge snelheid passerende automobilist het nodig als een gek op de claxon te gaan hangen. Wég zilverreiger… (en ik een doodschrik wegens dat bizarre gedrag). Een noodzaak was er totaal niet; ik stond niet op de weg maar op de dam en mijn fiets was daar ook netjes op geparkeerd.

Boeren druk aan het werk

De boeren waren flink druk vandaag. Overal werd gras gemaaid, geploegd, en waren ze met de hooipers en grasschudders in de weer. Voor heb geen vrije zaterdag vandaag. Het natte herfst- en winterseizoen is in aantocht en alles wat je dan nog kunt binnen halen aan gras is natuurlijk meegenomen.

Langs molen De Eolus en vlak langs Garnwerd waar het gras ook al lag te wachten om tot balen te worden verwerk, foto boven, richting Aduarderzijl. Meestal kom ik daar langs via een heel andere route en ik kwam nu dus niet bij de ‘zijl’ (Sluis) zelf uit maar aan de andere kant van het gehucht, langs de camping.

Onderweg nog een paar foto’s gemaakt van het landschap (zie de foto’s onderaan) maar toch voornamelijk stevig doorpeddelen want het werd al wat later en kouder.

Het is Herfst

Van daar uit via (wederom) een weg die ik voor zover ik weet nooit eerder gefietst heb richting Feerwerd, Ezinge en vervolgens naar huis. Thuis gekomen viel mij op de oprit een dapper paddenstoeltje op die had besloten om op onze oprit te gaan groeien. Ik vrees dat ‘m geen lang leven beschoren is want de auto moet er regelmatig langs. De camera op de grond gezet en er maar snel even een plaatje van gemaakt!

Het is herfst, dat is wel duidelijk. De bladeren vallen, de paddenstoelen zijn weer overal te vinden. De dagen worden korter. Ik hoop wel op nog een paar mooie dagen om toch minstens de 1.000 kilometer (op Strava) dit jaar vol te maken!

Foto’s en Route

Onderstaand meer foto’s, klik op een foto voor groot formaat. De route is te vinden via Strava.

Buizerd bij Frytum, Noordhorn

Veel buizerds en een weiland vol wulpen!

Rondfietsen zonder voorbereiding, wat ik meestal doe, kan verrassend zijn. Soms maak je onbedoeld wat extra kilometers. Helemaal als je een beetje eigenwijs bent. Zo meende ik dat ik langs het spookbos bij Zoutkamp kon gaan en daar langs het reitdiep kon fietsen. Dat klopt. Maar dan wel maar een klein stukje. Dat stukje gaat naar Houwerzijl. Zoals het bordje bij de weg ook aangaf. En daar kwam ik net vandaan. Maar ik was van mening dat je via dat pad ook ergens anders kon komen. Dus zo fietste ik gisteravond twéé keer langs Houwerzijl en Zoutkamp. Maar het was zeker de moeite waard.

Met als gevolg natuurlijk dat er op de kaart een keurig extra rondje ontstaat. Bij Zoutkamp ben ik nog even in de haven geweest om rond te kijken en foto’s te maken van onder andere de sluis.

Het plan was om richting Electra te gaan maar ik besloot bij Electra door te fietsen richting Houwerzijl (foto boven) en Zoutkamp. Om vandaar via Lauwerzijl weer terug te gaan richting Noordhorn.

Veel buizerds en torenvalken gezien onderweg, echt enórm veel. Soms is het wel even oppassen met de buizerds. Ze zitten vaak in bomen langs de weg, net als torenvalkjes, en als je dan langsfietst laten ze zich ‘er uit vallen’ om weg te vliegen. Soms willen ze fietsers ook nog wel eens aanvallen, maar ik heb daar nog nooit last van gehad. In één geval liet een buizerd zich, vlák voor mijn neus, uit de boom ‘vallen’ en vloog voor mij aan over de weg. Je schrikt je een ongeluk! Maar vervolgens is het wel genieten dat je zo vlakbij mag zien hoe zo’n dier dat doet en hoe hij een stukje voor je uit vliegt.

Een voordeel van ’s avonds fietsen is dat je veel roofvogels ziet, er weinig andere fietsers zijn, maar omdat het schemerig begon te worden is het helaas ook wat lastiger om ze te fotograferen natuurlijk.

Ooievaars bij Frytum

Bij Frytum, een wierde vlak bij ons in de buurt die in 250 v.Chr. al bewoond werd, trof ik naast een mooie Buizerd ook maar liefst twaalf ooievaars aan. Daarnaast waren er ook nogal wat andere vogels bij ze aan het scharrelen in het weiland.

Ik was niet de enige met oog voor de ooievaars (foto boven), ook de meeuwen vonden het verschijnsel kennelijk interessant. Ik zie ze vaker samen optrekken, vooral op het land als de boeren bezig zijn gras te maaien.

Wulpen in het weiland bij Houwerzijl

Wulpen in weiland bij Houwerzijl

Waarneming, Wulp, HouwerzijlVlak voor Houwerzijl een verrassing. Ik had niet eerder een foto van een wulp, je ziet ze ook niet zo vaak, en even dacht ik dat er iets aan mijn ogen mankeerde!

Bij Houwerzijl trof ik in een weiland een hele grote groep aan; minstens twintig stuks. Ik heb een paar keer geprobeerd te tellen (voor waarneming.nl) maar ze waren erg beweeglijk, vlogen op, streken weer neer.

Geen geweldige foto, meer een ‘bewijsfoto’ voor waarneming.nl. Toen ik later op de site van de Vogelbescherming keek zag ik dat er niet eens zo gek veel waarnemingen waren van Wulpen op dit moment. Toch leuk dan, als je zo’n grote groep tegen het lijf loopt!

Volgens de site van de Vogelbescherming neemt het aantal broedparen van de Wulp in Nederland af maar het aantal doortrekkers juist toe. Ik ben geen kenner en weet niet of dit vogels zijn die klaar zijn met broeden of dat het doortrekkers zijn. Op zeker moment waren ze kennelijk klaar met het afschuimen van het weiland, naar voedsel, en gingen naar een stuk land iets verder weg -buiten bereik van mijn camera- en ben ik ook maar weer verder gegaan.

Haven en Sluis Zoutkamp

Bij Zoutkamp ging ik dus de mist in door een afslag te nemen richting Houwerzijl waarvan ik toch zeker meende te weten dat je dan langs het Reitdiep kon (blijven) fietsen.. met als gevolg dat ik een extra rondje Houwerzijl-Zoutkamp heb gemaakt. Het was dan ook al weer twee jaar geleden natuurlijk dat ik langs het ‘Spookbos’ gefietst was dus ik heb een béétje een excuus.

Vervolgens besloot ik bij de 2e poging dan maar door Zoutkamp heen te fietsen en kwam langs het Havenkantoor, daar dus even “door de dijk heen” om aan de kant van het Havenkantoor, Zoutkamperril, wat foto’s te maken van de sluis en de inmiddels behoorlijk laagstaande zon.

Aangezien de verlichting van mijn fiets het niet doet (batterij leeg…) tijd om “op de pedalen” te gaan en flink door te trappen richting huis. Maar, .. even buiten Zoutkamp toch nog een tijdje gestopt want: er kwamen enorme groepen ganzen over getrokken! Oók weer een prachtig gezicht.

Foto’s

Klik op een foto voor vergroting.

Palmpasen – Grutto’s, Buizerd en de kerk van Dorkwerd

Een prachtige, zonnige dag. Dertig kilometer fietsen langs onder andere Dorkwerd, Nieuwklap, en De Poffert. Onderweg een buizerd, grutto’s, kerk dorkwerd, meerkoet, paarden en schapen vastgelegd.

Het is palmpasen vandaag, voor veel mensen een feestelijke dag. Voor mij was het ook een beetje feestelijk want het was én prachtig weer én ik had tijd om te gaan fietsen. De planning qua route ben ik, zoals zo vaak, van afgeweken. Want ik zag weer eens wat afslagen waar ik niet eerder of lang geleden was langsgekomen. Maar Dorkwerd stond wel op de planning. En daar ben ik dan ook langs gekomen. En ook de Zuidwendinger Molen (wederom) op de foto gezet.

Dat was niet alleen vanwege het kerkje (boven) een feestelijk momentje (want ik kon ‘m prachtig op de foto krijgen). Maar bovenal omdat ik vlak buiten Dorkwerd drie prachtige grutto’s relatief dichtbij voor de lens kreeg. Eén vloog net weg maar de andere twee bleven nog even scharrelen in het weiland.

Mooi om ze toch af en toe tegen te komen, want de vogel is op de Rode Lijst gezet omdat ze steeds minder voorkomen. Gelukkig zie ik ze af en toe toch, al is het lastig ze op de foto te krijgen. Dit was dus (voor mij) echt een uniek moment.

(Wikipedia) De grutto (Limosa limosa) is een weidevogel uit de familie strandlopers en snippen (Scolopacidae) van de orde steltloperachtigen (Charadriiformes). De grutto was in de 20ste eeuw een algemene weidevogel, maar gaat sinds de eeuwwisseling door habitatverlies snel achteruit. In 2015 werd de vogel gekozen als nationale vogelsoort van Nederland.

FOTO’s
Klik op een foto voor vergroting.

Een mooie route, in totaal ruim 30 kilometer. Ook via Strava te vinden.

Bloedhete zondagmiddag in het Hogeland

Vrouw’s advies om toch vooral ’s avonds te gaan fietsen in plaats van in de middag sloeg ik in de wind; immers: dat zou wel meevallen. Zeker met een beetje wind, op de fiets, petje op tegen de zon.. wie döt mie wat?

Temperatuur Zondagmiddag 25 augustus 2019

Met een maximum van 31 graden en nauwelijks wind was het achteraf toch beter geweest het advies van de echtgenote op te volgen.

Het doel was echter een lange tocht te maken en dat kan ’s avonds minder goed omdat het al weer vroeger donker wordt. Dan kan je geen foto’s meer maken immers. Gaandeweg besloot ik de geplande tocht iets in te korten (toch wel..) en reed vervolgens verkeerd waardoor de route helemaal anders werd dan gepland.

Route Groninger Hogeland
Route Groninger Hogeland – Strava

Maar ondanks de temperatuur, materiaalpech (zadel) en de afwijkende route was het een mooie tocht van ruim 35 kilometer door het Groninger Hogeland. Niet veel foto’s. Want ook de dierenwereld was verstandig en liet zich weinig zien en de dieren die je wel zag waren weinig actief.

Zonnebloemen

Voorbij het gehucht 2e Nijhoezen zag ik een afslag, een fietspad, dat mij nooit eerder opgevallen was; het “Wehesterzandpad”, richting Warfhuizen en Wehe-den Hoorn.

Altijd in voor een nieuwe route ben ik daar langs gefietst (wat er overigens toe leidde dat ik nog verder van de eerder geplande route afraakte).

Langs het pad, en ook langs veel andere weilanden, viel me in die regio op dat veel boeren een strook langs het land hebben waar ze bloemen inzaaien kennelijk. Waaronder heel veel zonnebloemen. Mooi gezicht. En, naar ik aanneem, bedoeld voor de insecten en vogels. Compliment aan de boeren daar!

Verder de route, toen ik eenmaal Wehe-den Hoorn had bereikt, maar langs wat bekendere wegen vervolgd want het was inderdaad waar wat De Vrouw had gezegd; het was gewoon té warm op de fiets. Waar overigens heel veel wielrenners geen last van leken te hebben. Af en toe leek het wel alsof het peloton van de Tour de France langs kwam, zó veel wielrenners kwam ik tegen!

Foto’s Hogeland

(klik op foto voor groot formaat)

Zondagsrust? Niet voor boeren en dieren!

De boeren en de dierenwereld hebben het druk, héél druk. Ook op zondag. Zo blijkt maar weer als ik besluit, ondanks het wel érg warme weer vandaag, toch op de fiets er op uit te gaan. Dat wordt wel beloond met een paar prachtige foto’s van nestelende meerkoeten, een fuut op het nest, drie keer(!) een ontmoeting met een ooievaar, een troep Canadese Ganzen én wederom een kolonie huiszwaluwen.

Vanochtend begon de dag eerst met een kerkdienst, een doopdienst in de Baptistenkerk in Groningen. Na die kerkdienst ging ik via een omweggetje naar huis, even via Bedum en Onderdendam gereden om daar wat plaatjes te schieten.

Vooral Onderdendam is de moeite waard –waarmee ik Bedum niet tekort wil doen!- dat wil zeggen ik vond de molen en het kerkje prachtig. Ook trof ik er nog een prachtige duif aan (zie foto boven).

FOTOFIETSEN…
’s Middags was het daarna weer tijd om op de fiets te gaan.

Nieuwe woning
Jarenlang stond aan de Spanjaardsdijk een woning te ‘verkrotten’. Een paar jaar geleden is die afgebroken en de kavel was te koop. Er stond een bord bij met de mededeling dat er al een ontwerp voor een nieuwe woning was. Gelukkig is het niet díe woning geworden maar bouwt men nu een woning die past in de omgeving.

Een ritje langs het van Starkenborghkanaal dus, richting Den Horn, Nieuwbrug (in de hoop daar weer vogeltjes aan te treffen maar viel helaas tegen), Aduard, Fransum, Den Ham, Tolhek en zo weer naar Noordhorn. In totaal een toch van ruim 25 kilometer. Meer dan genoeg met dit warme weer! Zeker omdat het toch ook nog wel aardig stevig waaide.

Ooievaars!
Ooit was de Ooievaar bijna verdwenen uit Nederland, ergens in de jaren ’60. Tegenwoordig “struikel je er over” bij wijze van spreken. Ik kwam er onderweg drie keer een tegen: bij Den Horn, Nieuwklap en bij Tolhek. Bij Nieuwklap was het een slimmerik die tussen de grasmaaiende boeren de, naar ik aanneem, getroffen muizen en kikkers opscharrelde. Hij werd niet warm of koud van de tractoren die vlak langs ‘m heen gingen. De Ooievaar bij Den Horn, foto boven, scharrelde lekker tussen de koeien in de wei.

Zoals in de titel gemeld hebben de boeren vandaag in elk geval geen ‘zondagsrust’. Was er vroeger op het platteland op de zondagen helemaal niets te beleven, nu zie je ze overal gras maaien, schudden en balen persen. Persoonlijk heb ik daar geen enkele moeite mee (maar dat is een hele andere discussie).

Bij Nieuwklap in de buurt, waar ik bovenstaande foto ook maakte, trof ik onder de oude brug over het Aduarderdiep wederom een (kleine) kolonie huiszwaluwen aan. Een ideale stek voor ze: modder, zand en water in overvloed dus nestmateriaal genoeg voor ze. Ook kwam ik daar het nest van de Fuut tegen (foto verderop).

Verder de ‘usual suspects’ uiteraard; reigers, ganzen, paarden, etcetera!

ROUTE

Zie voor details de route op Strava.

FOTO’S
(Klik op een foto voor groter formaat)