Tag: pony

Kraai op bordje richting Aduard

Zomer in September!

De zomer weet van geen wijken, na wat mindere perioden is het opeens weer (erg) warm. En nauwelijks wind. Aangezien ik met mijn uren makkelijk kan schuiven (want: eigen baas) besloot ik vanmiddag om drie uur er een punt achter te zetten en op de fiets te klimmen. Het doel van de fietstocht “eerst maar eens richting Kommerzijl, dan zie ik daarna wel verder”.

Uiteindelijk werd het een fietstocht van ruim 47 kilometer. Langs onder andere Kommerzijl, Lauwerszijl, Houwerzijl, Warfhuizen, Garwerd, en door de Beswerd-polder weer richting Noordhorn. Niet zo veel foto’s gemaakt onderweg; er was veel te zien maar veel was lastig te fotograferen door de stand van de zon. Veel buizerds, torenvalken, reigers, meeuwen, kraaien. En ik zag nog een marter voorbij schieten bij Electra. Natuurlijk was ik nooit zo snel als de marter en dus geen foto.

De oogst moet binnengehaald worden

De boeren hebben het druk. In de landerijen ontzettend veel tractoren: ploegen, gras maaien, uien oogsten, aardappels rooien. Ik vind het mooi om te zien. De dierenwereld profiteert ook mee: de reigers, meeuwen, kraaien, buizerds en valken halen makkelijk buit binnen op deze manier.

Buizerd bij Frytum, Noordhorn

Veel buizerds en een weiland vol wulpen!

Rondfietsen zonder voorbereiding, wat ik meestal doe, kan verrassend zijn. Soms maak je onbedoeld wat extra kilometers. Helemaal als je een beetje eigenwijs bent. Zo meende ik dat ik langs het spookbos bij Zoutkamp kon gaan en daar langs het reitdiep kon fietsen. Dat klopt. Maar dan wel maar een klein stukje. Dat stukje gaat naar Houwerzijl. Zoals het bordje bij de weg ook aangaf. En daar kwam ik net vandaan. Maar ik was van mening dat je via dat pad ook ergens anders kon komen. Dus zo fietste ik gisteravond twéé keer langs Houwerzijl en Zoutkamp. Maar het was zeker de moeite waard.

Met als gevolg natuurlijk dat er op de kaart een keurig extra rondje ontstaat. Bij Zoutkamp ben ik nog even in de haven geweest om rond te kijken en foto’s te maken van onder andere de sluis.

Het plan was om richting Electra te gaan maar ik besloot bij Electra door te fietsen richting Houwerzijl (foto boven) en Zoutkamp. Om vandaar via Lauwerzijl weer terug te gaan richting Noordhorn.

Veel buizerds en torenvalken gezien onderweg, echt enórm veel. Soms is het wel even oppassen met de buizerds. Ze zitten vaak in bomen langs de weg, net als torenvalkjes, en als je dan langsfietst laten ze zich ‘er uit vallen’ om weg te vliegen. Soms willen ze fietsers ook nog wel eens aanvallen, maar ik heb daar nog nooit last van gehad. In één geval liet een buizerd zich, vlák voor mijn neus, uit de boom ‘vallen’ en vloog voor mij aan over de weg. Je schrikt je een ongeluk! Maar vervolgens is het wel genieten dat je zo vlakbij mag zien hoe zo’n dier dat doet en hoe hij een stukje voor je uit vliegt.

Een voordeel van ’s avonds fietsen is dat je veel roofvogels ziet, er weinig andere fietsers zijn, maar omdat het schemerig begon te worden is het helaas ook wat lastiger om ze te fotograferen natuurlijk.

Ooievaars bij Frytum

Bij Frytum, een wierde vlak bij ons in de buurt die in 250 v.Chr. al bewoond werd, trof ik naast een mooie Buizerd ook maar liefst twaalf ooievaars aan. Daarnaast waren er ook nogal wat andere vogels bij ze aan het scharrelen in het weiland.

Ik was niet de enige met oog voor de ooievaars (foto boven), ook de meeuwen vonden het verschijnsel kennelijk interessant. Ik zie ze vaker samen optrekken, vooral op het land als de boeren bezig zijn gras te maaien.

Wulpen in het weiland bij Houwerzijl

Wulpen in weiland bij Houwerzijl

Waarneming, Wulp, HouwerzijlVlak voor Houwerzijl een verrassing. Ik had niet eerder een foto van een wulp, je ziet ze ook niet zo vaak, en even dacht ik dat er iets aan mijn ogen mankeerde!

Bij Houwerzijl trof ik in een weiland een hele grote groep aan; minstens twintig stuks. Ik heb een paar keer geprobeerd te tellen (voor waarneming.nl) maar ze waren erg beweeglijk, vlogen op, streken weer neer.

Geen geweldige foto, meer een ‘bewijsfoto’ voor waarneming.nl. Toen ik later op de site van de Vogelbescherming keek zag ik dat er niet eens zo gek veel waarnemingen waren van Wulpen op dit moment. Toch leuk dan, als je zo’n grote groep tegen het lijf loopt!

Volgens de site van de Vogelbescherming neemt het aantal broedparen van de Wulp in Nederland af maar het aantal doortrekkers juist toe. Ik ben geen kenner en weet niet of dit vogels zijn die klaar zijn met broeden of dat het doortrekkers zijn. Op zeker moment waren ze kennelijk klaar met het afschuimen van het weiland, naar voedsel, en gingen naar een stuk land iets verder weg -buiten bereik van mijn camera- en ben ik ook maar weer verder gegaan.

Haven en Sluis Zoutkamp

Bij Zoutkamp ging ik dus de mist in door een afslag te nemen richting Houwerzijl waarvan ik toch zeker meende te weten dat je dan langs het Reitdiep kon (blijven) fietsen.. met als gevolg dat ik een extra rondje Houwerzijl-Zoutkamp heb gemaakt. Het was dan ook al weer twee jaar geleden natuurlijk dat ik langs het ‘Spookbos’ gefietst was dus ik heb een béétje een excuus.

Vervolgens besloot ik bij de 2e poging dan maar door Zoutkamp heen te fietsen en kwam langs het Havenkantoor, daar dus even “door de dijk heen” om aan de kant van het Havenkantoor, Zoutkamperril, wat foto’s te maken van de sluis en de inmiddels behoorlijk laagstaande zon.

Aangezien de verlichting van mijn fiets het niet doet (batterij leeg…) tijd om “op de pedalen” te gaan en flink door te trappen richting huis. Maar, .. even buiten Zoutkamp toch nog een tijdje gestopt want: er kwamen enorme groepen ganzen over getrokken! Oók weer een prachtig gezicht.

Foto’s

Klik op een foto voor vergroting.

Ooievaars Mokkenburg

Ooievaars tijdens zonsondergang bij Noordhorn

Een onverwachte verrassing tijdens een lekkere wandeling in de avonduren: naast een dwergkonijntje en meerkoetjes een grote groep ooievaars die druk overvlogen en ook neerstreken op de lantaarnpalen. Ze lieten zich goed fotograferen met op de achtergrond de, door de ondergaaande zon, oranje-roze gekleurde wolken.

Ik had op Facebook al van verschillende mensen foto’s voorbij zien komen van grote groepen ooievaars in de regio. Waar ze precies zaten wist ik niet, en ik nam ook aan dat het een incident was dat mensen ze tegen kwamen (inmiddels weet ik via Twitter dat dat niet zo is).

Gisteravond besloot ik, omdat het toch mooier weer was dan verwacht, “een stukje te wandelen”. Richting Mokkenburg, via de Mokkenburgerweg door het tunneltje onder de spoorlijn door en langs het van Starkenborghkanaal weer terug richting huis.

De meerkoeten die langs het industrieterrein een nestje hadden, en ik daar al eerder had gespot, hebben inmiddels kuikens. Nog vrij klein en moeder was behoorlijk beschermend. Toen ze mij, verscholen achter het riet, in de gaten kreeg ging ze snel naar het nest terug en verborg de jonge kuikens onder zich.

Het blijven aparte vogels, met hun rode bijna kale koppies als ze klein zijn. Het heeft iets aandoenlijks alhoewel veel mensen het ook wel eens ‘lelijk’ noemen…

Even voorbij het tunneltje stond ik opeens raar te kijken toen ik een klein, zwart, dwergkonijntje tegenkwam. Die zitten over het algemeen toch echt wel in een hokje. Een ontsnapt exemplaar? Het was nog een relatief jong dwergje en erg bang was het beestje niet. Hoewel ik redelijk afstand hield was ik toch duidelijk zichtbaar maar het konijntje ging er niet vandoor. Waardoor ik de gelegenheid had er een paar foto’s van te maken.

Ook bij het van Starkenborghkanaal trof ik kuikens aan, deze keer van de futen (foto’s hieronder). De ouders dobberden relaxed met hun jongen in het kanaal en ook hier kon ik dus op mijn gemak foto’s van maken.

Ooievaars bij Mokkenburg

Na nog wat foto’s van onder meer een zweefvlieg en wat vegetatie te hebben gemaakt dacht ik dat het wel mooi was geweest en ging richting huis. Vlak bij de nieuwe spoorbrug vlogen er een paar ooievaars af en aan over het kanaal heen en weer, richting het industrieterrein en weer terug richting Zuidhorn. Ik was al blij toen ik er in slaagde een paar van de overvliegende ooievaars vast te leggen. Maar toen ik verder liep richting Koopmans Transport zag ik tot mijn grote verrassing dat daar maar liefst zeven ooievaars op de lantaarnpalen zaten.

Ik denk dat Koopmans er wat minder blij mee is gezien de vervuiling op de lantaarnpalen en, waarschijnlijk, ook op hun vrachtauto’s en de transporteren goederen.  Maar het leverde mij wel mooie plaatjes op 🙂

Meer foto’s

Klik op de afbeeldingen hieronder voor vergrotingen.

Wandelroute

Wandelroute Mokkenburg Noordhorn

Voor wie deze route ook eens wil lopen en ‘m niet kent hierbij de google maps-route. Aangezien ik de camera mee had, en de ooievaars de nodige aandacht hebben gekregen, deed ik er natuurlijk véél langer over om het te lopen!

Putter, Reiger, Torenvalken (Middag-Humsterland)

Een ritje bijna gelijk aan een eerdere door het mooie Middag-Humsterland. Zo’n hele week op kantoor zitten (en niet sporten ook nog eens!) moet je toch op zijn minst met énige beweging afsluiten. En wat is dan leuker dan een rondje ‘fotofietsen’?

Maar voor ik begon met mijn tochtje ging ik even langs het ‘hertenkampje’ in Noordhorn. Eigenlijk toevallig. We hadden een half brood over en het was te goed om weg te gooien maar droog geworden.

JONGE HERTEN NOORDHORN

Daar komt bij dat de echtgenote en ik koolhydraat-arm brood eten en de dochter die het ‘gewone’ brood eet op vakantie is. Dus tja, .. even langs de hertjes. En daar was een kleine verrassing voor mij (want ik kom er niet vaak): er waren drie jonge hertjes.

TORENVALKEN

Het ritje vanavond ging vanaf Noordhorn richting Den Ham, waar ik niet door den Ham heen ging maar er ‘achter langs’, richting Fransum, fietste en daar afsloeg richting Aduard om zo langs het van Starkenborghkanaal weer richting huis te fietsen.

Ik had al een tijdje het vermoeden dat er vlak bij de Piloersemaborg, richting de Oude Dijk, in een boom een stel Torenvalkjes aan het nestelen was. Ik had ze daar al een paar keer gezien. Maar wat ik vanavond zag was een complete verassing. Zeker tien(!) torenvalken aangetroffen tijdens het fietsen over het pad tussen Noordhorn en de Spanjaardsijk en  vlak bij de Piloersemaborg. Toen ik de eerste twee zag was ik al verrast, laat staan toen er steeds meer verschenen! Dit is duidelijk niet één nest maar meerdere. Dat er jongen bij waren kon je duidelijk aan het verschil in grootte zien.

Helaas geen topfoto’s, maar toch een paar geselecteerd. Ze vliegen nu eenmaal snel en zijn ver weg, dus beter dan dit wordt het niet met mijn camera.

PILOERSEMABORG: SCHAPEN

Bij de Piloersemaborg reed ik na het wildrooster te zijn gepasseerd een kudde schapen in. Dus er langzaam doorheen gefietst en wat foto’s gemaakt. De schapen stoorden zich niet echt aan mij. Een mooie gelegenheid om ze wat te fotograferen.

Tussen Fransum en het “Kerkje van Harkema” weer de nodige koeien, schapen, én .. hazen in het veld. Natuurlijk zijn ze schuw maar door de bomen langs het veld kon ik redelijk dichtbij komen zonder ze te verjagen. Ze waren behoorlijk alert, niet verwonderlijk met zoveel valken in de buurt en de nodige (boerderij)katten.

Langs het van Starkenborghkanaal, in een weiland, een reiger op een paal. Mooi gezicht en (wederom) door de bomen had ‘ie mij niet in de gaten en kon ik rustig een foto maken.

PUTTER BIJ NOORDHORN

Door het tegenlicht helaas een verre van optimale foto maar voor mij persoonlijk wel uniek. Een putter! En hij was niet alleen. Er was er nog een maar die kon ik niet zien/vinden.

Gek genoeg lijkt het wel alsof het mooiste altijd bewaard blijft voor het laatst. Vlak bij Noordhorn, bij de tunnel, is een veldje met wat ruige begroeiing en een schelpenpaadje. Toen ik daar wat foto’s aan het maken was van de begroeiing (onkruid) hoorde ik een vogeltje dat ik eerst niet zo snel herkende. Toen ik rondkeek zag ik aan de overkant van de weg iets zitten. Ondanks de tegenlicht-situatie toch maar foto’s gemaakt. Op internet opgezocht wat ik had ‘gescoord’: putters.

Ik had ze daar, langs zo’n drukke route, niet verwacht. Maar kennelijk is de (vooralsnog?) wilde begroeiing langs de weg voor hen een goed gebied. Meestal, als ik ze al zie, is het langs de weilanden in de slootswal. En altijd hebben ze mij eerder in de gaten dan ik hen. Dus ben ik, ondanks de slechte foto, er toch blij mee dat ik deze putter heb vastgelegd. Wat mij betreft gaat de Gemeente Zuidhorn (straks: Westerkwartier) dit soort vegetatie laten voor wat het is om putters en andere vogels die hier van kunnen leven meer ruimte te geven.

ROUTE

Google Maps kent het schelpenpaadje vanaf de tunnel naar de Schippersstraat niet, maar de Noordhorners zullen het weten te vinden.

Alles bij elkaar een mooi tochtje van zo’n 13 kilometer en met een buit van zo’n dik 40 foto’s (niet alles is hier geplaatst en sommige heb ik weggegooid) weer zondermeer geslaagd.

MEER FOTO’S..
Klik op een foto voor een vergroting.

Rijtuigmuseum Leek 60 jaar – rijtuigen, paarden en mensen

Het Rijtuigmuseum in Leek bestaat zestig jaar. Om dit te vieren werd een tocht door het Westerkwartier gehouden met 24 rijtuigen. Rijtuigen zoals een postkoets, paardentrammen, Oostenrijkse Boodschappenwagens, Dokterskoets en een Dames Phaeton reden mee in de rijtoer.

ROUTE

Ik had van de organisatie een routebeschrijving (per email) ontvangen. Het plan was, gezien de vertrektijd van 14:30 vanuit Niekerk, de stoet op te wachten in de Tolberter Petten, daar foto’s te maken en dan nog een stukje te fietsen. Ik schatte in dat ze daar rond 14:45 langs zouden komen bij vertrek om 14:30. Ruim op tijd (14:20) kwam ik bij de Tolberter Petten aan, om net de laatste te zien passeren en het stof van de wegscheurende auto’s van andere fotografen (moet dat echt zó mensen?!) te happen…

Later hoorde ik dat de reden van het (veel) eerdere vertrek vanuit Niekerk was gelegen aan de warmte. Men had de rit ingekort en was eerder gaan rijden met het oog op het welzijn (water!) van de paarden. Begrijpelijk uiteraard. Maar goed, wat doe je dan? Al een tijdje keek ik hier naar uit,..

DAN MAAR RICHTING LEEK!

Goed, de accu van de e-bike zat nog goed vol (verse lading stroom). Het weer was prima. Dus, dan maar door fietsen naar Leek. Daar zou het defilé zijn. Ik was er ruim op tijd en heb nog wat rondgekeken en genoten van de tuin, het mooie weer en met wat mensen een praatje aangeknoopt.

De stoet met rijtuigen kwam vanaf de kant van Midwolde richting het landgoed Nienoord. Een gunstige kant voor het (zon)licht alhoewel toch vrij lastig af en toe. De foto’s van dit gedeelte heb ik gemaakt met mijn Olympus E-410. Bewust, want als er beweging in foto’s komt dan heb je niets meer. En een DSRL camera is in dat opzicht de meest betrouwbare keuze.

Na het defilé en de prijsuitrijking (1e, 2e, 3e) reden de koetsen naar het begin van de oprijlaan en weer terug. Een tweede kans om wat foto’s te maken van de rijdende koetsen en deze keer met de Cybershot gedaan.

RIJTUIGEN, PAARDEN EN MENSEN

Natuurlijk draait zo’n dag om de rijtuigen. En de paarden. Maar de mensen zijn niet weg te denken. Koetsiers, passagiers. Maar vergeet de verzorgers/sters ook niet!

Het viel mij overigens op dat deze taak met name door dames werd waargenomen. Ik ben geen kenner en de rolverdeling in de rijtuigenwereld is mij onbekend. Op de bok trof je zowel man als vrouw aan overigens. Daar is de emancipatie duidelijk wel doorgedrongen 😉

VERDER NAAR…

Nu moest ik terug naar huis. Inmiddels was mijn waterfles leeg en ik zag geen winkels (in het centrum) die open waren. Dus langs een benzinepomp gefietst die ik toevallig wist en daar een flesje mineraalwater gehaald.

Aangezien ik toen toch al richting Tolbert/Boerakker zat, die kant maar langs gegaan. In Boerakker afgeslagen richting (nogmaals) Tolberter Petten, Oldekerk, Niekerk, Zuidhorn en tot slot aangekomen, na ruim 40 kilometer fietsen, in Noordhorn.

Bij Oldekerk nog even gestopt bij het Ooievaarsnest. Deze keer liet de ooievaar zich goed zien en daarbij was het weer/het licht ook prima. Dus dan móet je natuurlijk even een foto maken. Nouja, één… ik heb er meteen een serie geschoten maar die komen later wellicht nog eens.

FOTO’S

Klik op de foto’s voor groot formaat.