Tag: spoorbrug

Kerk Midwolde, Leek, Groningen

Langs de kerk van Midwolde: het Praalgraf van Van In- en Kniphuisen

Midwolde herbergt een prachtig kerkje met daarin het praalgraf van Van In- en Kniphuisen. Een Nederlands, 17e-eeuws, grafmonument in de kerk van Midwolde, gemaakt door beeldhouwer Rombout Verhulst in opdracht van Anna van Ewsum.

Eén van die kerkjes waar ik al vaker ben geweest. Maar het blijft de moeite waard om even naar binnen te stappen als je langs komt. Zoals vandaag. Heerlijk weer, een hele zachte November-dag en dus: even op de fiets er op uit. Ik hoop dit jaar de minstens 1.000 “toeristische kilometers” nog aan te tikken, nog 31 te gaan na vandaag. Het kerkje is onlosmakelijk verbonden aan het landgoed Nienoord, waar ik ook al vaak ben geweest. Zowel alleen als met vrouw, kinderen en vrienden.

Vandaag ging de (fiets)route via Zuidhorn, Briltil, Fanerweg, Pasop, Traansterweg, langs Tolbert, Midwolde, langs het Leekstermeer, Lettelbert, Enumatil en vervolgens weer door Zuidhorn heen naar huis. Een tochtje van iets meer dan 30 kilometer.

Grote Zilverreiger

Grote Zilverreiger (Zuidhorn)

Vlak bij Briltil stopte ik even om wat foto’s te maken van een buizerd die op zijn gemak op een paal in het weiland zat. Toen ik mij daarna omdraaide om weer op de fiets te stappen stond vlakbij, aan de overkant van de weg, er een prachtige Grote Zilverreiger op z’n gemak in het weiland te speuren naar wat lekkers.

Ik heb ze natuurlijk wel vaker op de foto gekregen maar zelden zo mooi dichtbij en in zoveel detail. Heel erg blij mee dus.

Praalgraf kerk Midwolde

Hoewel het kerkje van Midwolde niet echt mijn doel was (het idee was “even richting gebied bij Leekstermeer”) kwam ik er langs en was de kerk voor bezoek geopend. Het was er niet druk, en er was keurig éénrichtingsverkeer aangegeven door de kerk dus corona-proof bezoekje aan de kerk brengen was mogelijk.

Doordat er een looproute was, was de uitgang nu aan de zijkant en kwam je daar op het kerkhof terecht. Het was mij nooit zo opgevallen maar daar zijn nogal wat graven! Leven en dood zijn vaak sterk verbonden met de kerk. En dat zie je ééns te meer als je zo’n kerkhof over wandelt. Ook prachtige grafteksten af en toe.

De zon gaat al weer vroeg onder nu het weer zo laat in het jaar is en dat zorgde voor een mooi plaatje van de Burgemeester Swartbrug, de spoorbrug over het van Starkenborghkanaal.

Meer foto’s en route

Klik op één van onderstaande foto’s voor een grotere weergave. De route is ook te vinden op mijn Strava-account.

Spoorbrug en Tafelbrug van Starkenborghkanaal Zuidhorn

Bruggen bouwen, waterbeheer, kanalen en rivieren. Nederland is er mee vergroeid. We zijn een land dat nu eenmaal het nodige water te verwerken en beheren heeft! Ook in Groningen, waar het Van Starkenborghkanaal (bij Zuidhorn is het eigenlijk het verbrede Hoendiep, de straten zijn ook zo genoemd) een belangrijke vaarroute is voor het scheepvaartverkeer.

De afgelopen jaren is men druk bezig het kanaal te verbeteren zodat de vaarweg Lemmer-Delfzijl geupgrade is voor grotere schepen. Het is de bedoeling dat er schepen doorheen kunnen varen met een lading van vier containers hoog. Indrukwekkend vaarverkeer maar uiteraard ook indrukwekkend stukje engineering dat nodig is voor het bouwen van deze bruggen.

Spoorbrug Zuidhorn Van Starkenborghkanaal

Een groot aantal bedrijven en overheden en instellingen is betrokken bij dergelijke projecten en het is dan toch een knap staaltje werk ook op het gebied van planning en coördinatie! Daar mogen veel ICT-managers en projectleiders wel een voorbeeld aan nemen. Als je nagaat dat in de ICT, ook een technische beroepsgroep, toch meer dan de helft van de projecten mislukken, .. je kunt je niet voorstellen wat de consequenties zijn als dat in weg- en waterbouw zou gebeuren! Bedrijven als BSB Staalbouw, Oosterhof Holman, ProRail, Max Bögl e.a. hebben hier een monsterklus geklaard door de twee bruggen die er nu zijn op te leveren.

Fotoverslag

De afgelopen tijd heb ik regelmatig foto’s van het gebeuren gemaakt, inclusief de voorbereidingen. Ik beperk mij hier tot wat sfeerfoto’s en een kleine selectie van “brugfoto’s”. Op de website Zuidhorn.nu heb ik nagenoeg alles geplaatst en op 500Px is ook een gallerie met foto’s beschikbaar. Beide met een eigen invalshoek.

De Spoorbrug werd op de wal gebouwd door hoofdaannemer Max Bögl en vervolgens ‘overgevaren’. Een spectaculair gezicht. De Tafelbrug werd gebouwd door BSB Staalbouw en vervolgens naar Zuidhorn ‘gevaren’. Binnenkort zullen beide bruggen in gebruik worden genomen. Er wordt nog hard gewerkt door de bouwers aan het afronden van het project.

> Verslag www.Zuidhorn.Nu (tijdlijn)

Klik op de foto’s voor groter formaat.