Zeeuws-Vlaanderen, Brugge en Gent

Wat gebeurt er als je mij een kleine week los laat in Zeeuws-Vlaanderen, Zeeland, vlak aan de grens met de Belgische provincies West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen? Juist! Ik kwam na vijf dagen Zeeland thuis met meer dan 250 foto’s.. 🙂

Die foto’s ga ik hier allemaal niet plaatsen natuurlijk. Ik heb een selectie gemaakt van de foto’s van de diverse bezienswaardigheden, straatbeelden en enkele foto’s om- en rond het huisje waar we verbleven.

Ook ga ik deze keer niet alles uitgebreid beschrijven. Niet alleen ontbreekt het me aan de tijd er voor maar er zijn genoeg websites die alle bezienswaardigheden van Zeeland en België beschrijven. Want dat is wat we veel gedaan hebben in Zeeuws-Vlaanderen. Stadjes bezoeken, bezienswaardigheden bekijken, kerken en gebouwen zien en fotograferen.

SINT KRUIS
We verbleven in een huisje in het dit jaar 800 jarige Sint Kruis, vlak aan de Belgische grens. Het vakantiehuis is eigendom van mw. Specht en dhr. Taalman. Een heel mooi, en ontzettend ruim, vakantiehuis dat van alle gemakken is voorzien, sympathieke verhuurders die alles gewoon prima voor elkaar hebben.

Om het huis veel ruimte (en vlinders in de tuin, daar werd ik ook weer blij van natuurlijk want mooie gelegenheid foto’s te maken van ze). En dat allemaal voor een heel redelijke prijs ook nog eens. Voor alle details kun je de website bezoeken. Klik hier. Aanbevolen!

Kerk Sint Kruis
Kerk van Sint Kruis

Sint Kruis zelf heeft niet veel vertier te bieden, maar de (wijde) omtrek uiteraard wel. Ideaal voor als je met de auto dagtrips plant of bijvoorbeeld de fietsen mee kunt nemen of gaat huren.

De kerk, hierboven, bijgenaamd de “Peperbusse” is wel een echte bezienswaardigheid uiteraard. Maar als ik de deur uit liep van het huisje was er ook al weer veel te zien; de aardappeloogst in volle gang, de katten van de eigenaars, de vlinders, de libelle’s. Ik heb denk ik wel 20 vlinderfoto’s gemaakt, ik moet me hier helaas beperken 🙂

AARDENBURG
Het is onze gewoonte om vaak in het begin van de vakantie even in de omgeving rond te kijken. De eerste avond van aankomst zijn we daarom naar Aardenburg gegaan. Eén van de kerken was er (nog) open en we konden er op ons gemak rondkijken.

Wat ik bijzonder interessant vond was het kerkje van de doopsgezinden. Wij kennen in het Noorden natuurlijk de “Vermaningen” ook. Alleen zijn die altijd heel eenvoudig, en hebben géén toren. Vaak ook verstopt een beetje tussen de bebouwing (want: dat moest indertijd). De “vermaning” in Aardenburg is wel zichtbaar en mét toren. Die is overigens, zo las ik, later aangebouwd.

BRUGGE (BELGIË)
Op de eerste echte ‘vakantiedag’ gingen we naar het Belgische Brugge om daar eens rond te kijken. Op Google Maps de bezienswaardigheden die we wilden zien gemarkeerd en de Parkeergarage waar we heen wilden c.q. als startpunt hadden genomen voor onze looproute door de stad.

Foto boven: de Belfort van Brugge

De parkeergarage was vol (pas aangegeven vlak voor de deur, zoals het hoort in België blijkbaar..) dus een andere gekozen op de navigatie. Helaas liep daardoor de looproute wel in het honderd maar we hebben uiteindelijk alles gezien wat we wilden zien.

Je kunt in Brugge overigens paardenritjes boeken en/of een rondvaart, maar wij zijn gewoon te voet gegaan.

MIDDELBURG
Op Woensdag gingen we naar Middelburg. De oudste dochter zou namelijk in Goes arriveren met de trein om een nachtje te blijven slapen bij ons.

Als we dan toch op het voormalige Walcheren moesten zijn was het niet meer dan logisch dat we de hoofdstad van Zeeland gingen aandoen om haar daarna van het station te halen. Dus, Middelburg bezocht. Een absoluut prachtige stad. Helaas zat het weer niet zo mee voor foto’s, het bleef bewolkt tot het einde van de middag. Desondanks toch de nodige foto’s gemaakt van onder andere het Stadhuis, de Lange Jan en natuurlijk de Abdij en de jachthaven.

GENT (BELGIË)
Op donderdag zou er eigenlijk een dagje strand worden gedaan, maar de weersverwachting gaf geen aanleiding daarvoor (had achteraf wel gekund, ..) dus werd het een dagje Gent (BE) doen.

Samen met de jongste en oudste dochter richting deze mooie stad in België. Wel wat “verrommeld” her en der, en er wordt ook veel (groot) onderhoud gepleegd. Desondanks is er genoeg fraais te zien natuurlijk!

We hadden geparkeerd bij het Sint Pietersplein waar je een flinke (ondergrondse) parkeergarage hebt. Van daaruit is het ongeveer 800 meter lopen en dan sta je midden in het oude centrum. Met de prachtige en imposante Sint-Niklaaskerk, de Belfort van Gent en de Sint-Baafskathedraal. Die overigens meer dan duizend(!) jaar oud is.

WATERLANDKERKJE
Op vrijdag bracht ik de oudste dochter weer richting Goes. Terugreis even een ‘pitsstop’ gemaakt in Waterlandkerkje. Zo’n naam kan ik toch niet voorbij rijden? En terecht. Een heel mooi kerkje. Waar overigens net een bruiloft gaande leek te zijn.

SLUIS EN CADZAND
Op de laatste vakantiedag, een echte stranddag, kozen vrouw en dochter er voor toch het strand op te zoeken. Ik ging die dag naar Sluis en in Cadzand schoot ik ook nog een paar foto’s.

Molen Cadzand

Met name natuurlijk de molen en de Mariakerk (13e eeuw) trekken de aandacht in Cadzand.

In Sluis vind je eveneens een prachtige molen, maar ook een Belfort. Minder impossant dan die in Gent uiteraard maar toch; hij ziet er heel fraai uit! Ook de Johannes de Doperkerk is erg mooi en je mag er gewoon naar binnen lopen. Wel wat eenvoudiger dan de pracht en praal die we in de Belgische kerken én de kerk van Aardenburg aantroffen. Ondanks het feit dat de kerk van 1927 is, is het toch onmiskenbaar een RKK Kerk.

Na een tijdje was ik uitgekeken in Sluis zelf en ging wat rondwandelen – en min of meer bij toeval ging ik in de richting van de Brugse Poort. Een ruïne van de oorspronkelijke poort gedateerd op voor 1437 (toen werd de poort namelijk verwoest).

Bij de poort trof ik nog een paar Amerikaanse toeristen aan. Toevallig had ik mij een béétje ingelezen in de bezienswaardigheden van- en rond Sluis en kon hun vragen beantwoorden (ze wilden graag weten wat dit voor een ruïne was). En een leuk gesprekje met ze voeren. Al snel ging het over de media, Trump (die ze absoluut niet mochten) en over hun verdere reisplannen. Na het gesprekje gingen ze enthousiast filmen en herhaalden daarbij als commentaar bij de video wat ik ze had verteld.

Zo ben je een Groninger op vakantie, het volgende moment ben je een “tourist guide” 🙂