Menu Sluiten

Populaire foto’s maken..?

Wat maakt een foto populair? Wat zorgt er voor dat een foto “likes” krijgt op Instagram, 500px, Flickr, Facebook en andere sociale media. En, is dat belangrijk dan?

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit waarom soms de éne foto, waar je heel veel tijd en energie in steekt, nauwelijks aandacht krijgt en de andere snapshot waar je geen seconde over hebt nagedacht het wel goed doet. Wel zie ik vaak dat het platform verschil maakt. En het is ook heel verklaarbaar als je weet waar het platform voor is ontworpen.

Likes en Top foto's 500px instagram facebook

Mijn meest populaire foto’s op 500px, een website gericht op fotografie en niet op je zoveelste selfie zoals Instagram, staan hier boven. Ik vind dit geen verrassing, behalve die ene links boven.. dat waren gewoon wat tulpen in een vaas, in de woonkamer. Eigenlijk een testfoto die ik maakte om camera’s te vergeljiken. Maar kennelijk vinden veel mede-fotografen dit geslaagd (een “stilleven” en dat vinden ze ook erg leuk blijkbaar).

Voor video’s geldt overigens hetzelfde. Soms maak ik een video en zet die op Youtube. Bij sommige van die video’s heb ik hoge verwachtingen als in: ik denk dat veel mensen dat onderwerp interessant vinden. Vaak is niets minder waar. En andere video’s, waarvan je denkt “nou, we zullen maar eens zien wat ze er van vinden” krijgen duizenden views.

INSTAGRAM

Toch heb ik in de loop der jaren iets geleerd over de verschillende media. Instagram is een vluchtig platform. Men ziet je plaatje, vind ‘m leuk en drukt op de “like” (het hartje). En vervolgens zijn ze het weer vergeten. Soms reageren ze nog als je geluk hebt. Wat dat aangaat is Instagram te vergelijken met Twitter. De “what’s happening now” posts zijn belangrijk. Dáárom is ook een selfie, of een plaatje van een winkel, je nieuwe schoenen, enz. daar vaak veel populairder dan een (mooie) foto.

Instagram Feed
Mijn instagram foto’s. Klik om te volgen!

Op Instagram doen de meest onbenullige foto’s het soms heel goed terwijl juist die foto’s waarvan je zelf (en anderen in je omgeving) zeggen “wat is die goed gelukt” op dat medium bij wijze van spreken nog geen deuk in een pakje boter veroorzaken.

Commercieel gezien heb je ook niet veel aan Instagram. Toch post ik er wel, omdat ik het leuk vind daar ook mjn werk (muziek, video, bedrijfsgerelateerde zaken) te delen en onder het motto “je weet nooit wat het oplevert” (als in werk, exposure).

FACEBOOK

Dan Facebook. Facebook is “broken by design” zegt men altijd. Ten dele is dat waar. Iets plaatsen op facebook levert minder “likes” op tegenwoordig omdat het minder “gezien” wordt in eerste instantie. Dat komt (a) doordat meer mensen op meerde media actief zijn geworden en (b) de facebook-feed is veranderd. Op Instagram krijg je van iedereen die je volgt alles te zien. Op Facebook is dat niet zo. Daar moet je bij mensen waarvan je echt alles wilt zien aangeven dát je dat wilt.

“Facebook is designed to build identity. News is just clay to help somebody do this. The entire news industry has changed its editorial approach to better serve this need” (Medium).

De nieuwsmedia hebben het begrepen hoe het werkt. Identiteit via Facebook uitstralen. Mensen aan je binden omdat ze zich daarmee willen identificeren. De massa die Facebook gebruikt doet dat echter niet. Die delen, liken enz. van alles en nog wat zonder een plan. Dat is niet erg, dat vind Facebook prima. Zolang je maar van hun medium gebruik maakt. Zelf heb ik daarom verschillende activiteiten gesplitst in verschillende pagina’s, bijvoorbeeld een aparte pagina voor mijn bedrijfsactiviteiten. Zo bouw je identiteit voor die pagina en binding met de mensen die die pagina volgen. Want, mensen die privé vrienden met mij zijn op Facebook zitten niet te wachten op mijn posts over ICT zaken, en op mijn bedrijfspagina zit men niet te wachten op mijn zoveelste privé kiekje of hobbymatige activiteiten.

Het gaat op Facebook dus niet (meer) om posts waar je likes op krijgt (FWIW) maar om “binden”.

GROTE GEMENE DELER

Er is dus geen grote gemene deler. Wel is een bepaald soort foto die het op nagenoeg alle sociale media goed doen. Dieren, eten, mensen. Kattenfoto’s en filmpjes zijn bijvoorbeeld al sinds jaar en dag mateloos populair. Maar ook foto’s van vogels, honden en uw laatste creatie in de keuken. Liefst wel met een filtertje er op waardoor de worteltjes er nóg feller oranje uitzien 😉

FOTOSITES

Fotosites als 500px en Flickr zijn weer heel anders qua insteek. Daar bouw je een portfolio op en kunt dit delen met anderen. Meestal mensen die dezelfde liefhebberij hebben. Of professioneel hier mee bezig zijn. Dat geeft weer een heel andere cultuur.

ZIJN LIKES BELANGRIJK?

Zijn “likes” belangrijk? Om te beginnen zijn ze voor mensen persoonlijk vaak belangrijk. Elke tiener vind het geweldig als zijn of haar foto op Instagram het goed doet. En natuurlijk vinden volwassenen het ook fijn als een foto of update “likes” krijgt. Intrensieke waarde heeft het niet echt op de meeste sociale media. Het is bijvoorbeeld niet vergelijkbaar met verkeer op je website (die je kunt omzetten in commerciële waarde door verkoop of afgeleide verkoop).

Op Facebook heeft een “like” wel degelijk zin voor degene die het bericht plaatst want: daardoor komt je bericht (weer) terug in de feed bij anderen oftewel “hoger in de feed”.