Tag: transport

Wolter Koops Transport Scania Aduard Loswal

Loswal Aduard

De tijdelijke loswal bij Aduard is inmiddels al een paar jaar in gebruikt. Ik heb geen idee hoe lang tijdelijk is, maar dat deze loswal er is geeft natuurlijk aanleiding, als je er toch toevallig langs fietst en wat vrachtauto’s ziet staan, er even wat foto’s te maken.

Er wordt sowieso heel wat afgebouwd in de regio. Ook de nieuwe hoogspanningsmasten schieten behoorlijk op. Bij Den Horn stopte ik om wat foto’s te maken van een Meerkoet en wat Zwanen en heb ook even wat foto’s gemaakt van de werkzaamheden.

Een gure, koude, dag met een dichte wind vandaag. Dus een niet al te lange route in de planning en die uiteindelijk ook nog drie kilometer korter gemaakt. Ik was er wel klaar mee om steeds tegen de wind in te fietsen en qua weer was het ook niet optimaal om foto’s te maken.

Alles bij elkaar een rondje van zo’n twintig kilometer en mocht je in de regio eens wat willen fietsen dan is zo’n rondje goed te doen voor iedereen denk ik. De route vind je hier.

Sneeuw in April

Moestuin (vorst)

Zoals ze dan zeggen “April doet wat hij wil” en dat was de afgelopen week zeker het geval. De kou op dit moment en ook de sneeuw de afgelopen week leverde dan wel weer leuke plaatjes op, voor het “mini moestuintje” is het geen feest. Met de paasdagen hoopte ik wat voorbereidingen te doen, maar dat is er niet meer van gekomen. Te koud en met sneeuw, en vorst in aantocht, kun je nog niets inzaaien. Vorig jaar leverde de moestuin niet alleen bescheiden groente op, er konden ook wat leuke plaatjes van gemaakt worden. Hopelijk dit jaar ook! Vooralsnog is het wachten op beter weer..

Meer foto’s

Klik op een afbeelding voor een vergroting

 

Dag van de Garnaal en KNRM Open Dag Lauwersoog

De Dag van de Garnaal en de Open Dag van de KNRM (Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij) in Lauwersoog vallen ééns per twee jaar samen.

Dit zorgt er voor dat er een prachtige dag wordt gehouden met een mengeling van oude vrachtauto’s, scheepvaart, reddingswerk, braderie en .. mooi weer.

Lauwersoog

In Lauwersoog was het behoorlijk druk dus. Ik hoorde organisatoren schatten dat er minstens 25.000 mensen waren geweest rond een uur of twee en toen was de dag nog lang niet voorbij.

Veel vissersboten uit de vloot van Zoutkamp uiteraard, want Lauwersoog is de thuishaven van de Zoutkamper vissers. Daarnaast uiteraard vrachtauto’s van nu, voornamelijk Heiploeg, en uit lang vervlogen tijden. MAN, Mercedes, Volvo’s, Scania’s. Alle bekende grote merken waren er. Maar ook (hele) oudjes van Citroën, Dodge en een prachtige Kensworth truck.

Munnekezijl

Ik reed terug via een kleine omweg (opzettelijk) want ik wilde via Munnekezijl gaan om daar de (twee) kerken en de molen even op de foto te zetten. Ook de (kleine) sluis heb ik even op de foto gezet.

Bosscherweg, Pieterzijl-Grijpskerk

Vervolgens richting Pieterzijl, en afslaan bij de Bosscherweg richting Grijpskerk. Want op de Bosscherweg staat iets bijzonders, al zie je het in ’t voorbijgaan wellicht niet: het Transformatorhuisje van Grijpskerk. Dit is een oorlogsmonument en terecht. Ik kopieer een stukje over de aanleiding hieronder.

In het najaar van 1944, tijdens de Tweede Wereldoorlog, kreeg Adrianus van de Nadort, sinds 1936 burgemeester van Grijpskerk, van de Duitse bezetter opdracht om alle beschikbare mannen in de gemeente zich te laten melden voor verplichte arbeid ten behoeve van de Organisation Todt (O.T.). Dit bevel was voor Van de Nadort, die tot dan was aangebleven om de bevolking van Grijpskerk voor erger te behoeden, aanleiding om onder te duiken. Hij wist dat na hem een NSB’er tot burgemeester zou worden benoemd. Omdat hij het zijn opvolger en diens ambtenaren niet gemakkelijker wilde maken, besloot Van de Nadort dat het bevolkingsregister moest verdwijnen, zodat onbekend zou zijn wie precies in de gemeente Grijpskerk woonden. In overleg met twee verzetsmensen, Hindrik van Dijk, een onderhoudsmonteur bij de Laagspanningsnetten, en Reint Middel, politieman in Grijpskerk, werd besloten dat de kaarten met persoonsgegevens zouden worden verstopt in een transformatorhuisje waarvan alleen Van Dijk de sleutel had. Op 26 oktober 1944 werden de kaarten overdag in twee postzakken verzameld en ’s nachts door Van Dijk en Middel per fiets naar het transformatorhuisje gebracht [..] Onder de kabelplanken bleek ruimte voor de zakken te zijn en daar stopte hij ze zo goed mogelijk weg. Het bevolkingsregister is tot aan de bevrijding niet gevonden (Wikipedia).

Fotoverslag 

Bijgaande een (foto)verslag van deze zeer geslaagde dag (klik op de foto’s voor vergroting).