Tag: Instagram

Meer dan 50.000 bezoekers!

Een website waar je (hobby)foto’s plaatst en verslagen van ‘fotofietstochten‘, wat moet je daar van verwachten qua bezoekers-aantallen?

Voor mij was het niet heel belangrijk of er veel bezoekers op mijn site zouden komen maar de site is vooral gestart zodat ik een plek heb waar ik mijn foto’s kan plaatsen zonder afhankelijk te zijn van een (gratis) dienst die zomaar weer kan verdwijnen.

Nadat me dat namelijk een aantal keren was overkomen, ben ik mede om die reden deze site gestart.

Ook gaan sites soms over in de handen van een andere partij waardoor de functionaliteit opeens minder goed wordt, zoals bij 500px gebeurde, en toen er opeens foto’s van mij verschenen  op sites waarvan je dacht “hoe komen die daar aan? Die stond “exclusief” op 500px?!” was voor mij de maat helemaal vol. Ik gebruik deze diensten nauwelijks nog Instagram en YouPic uitgezonderd.

Het doet mij goed te zien dat er veel mensen zijn, dat hoor ik ook terug via onder andere email en berichten op Sociale Media, die het leuk vinden dat ik mijn verhalen en foto’s hier deel. Soms worden mijn foto’s zelfs gebruikt (helaas ook illegaal!) door anderen. Dat de site in een behoefte voorziet, vind ik heel erg leuk.

De laatste paar jaar ben ik mij steeds meer gaan toeleggen op het maken van fietstochten en het publiceren van de route’s en de foto’s, van vooral dieren en in het bijzonder vogels, die ik onderweg gemaakt heb. Dat ging eigenlijk niet bewust. Ik hou wel van fietsen en in combinatie met foto’s maken word dat helemaal leuk.

Vijftigduizend!

Tot mijn grote verrassing is het aantal bezoekers van deze site de 50.000 inmiddels ruim gepasseerd. Tijd om dus weer eens te kijken wat mensen zoals interessant vinden?

ID Title Link Bezoeken
1 Home Page / 14.161
2 Kasteel Olt Stoutenburght, Blesdijke (De Blesse) /kasteel-olt-stoutenburght-blesdijke-de-blesse/ 2.840
3 Gratis Foto’s en Video bewerken met Linux, OSX én Windows! /gratis-fotos-en-video-bewerken-met-linux-osx-en-windows/ 1.042
4 De AVG en (amateur)fotografie /de-avg-en-amateurfotografie/ 1.021
5 Tulpenvelden Uithuizermeeden /bollenvelden-uithuizermeeden-e-o/ 863
6 YouPIC – revolutionair platform voor Hobbyfotografie en Professionele fotografen /youpic-revolutionair-platform-voor-hobbyfotografie-en-professionele-fotografen/ 550
7 Nieuws & Updates /nieuws-updates/ 520
8 Contact /contact/ 328
9 Bunkers bij Trimunt (Marum) – Duitse Radarstelling /bunkers-bij-trimunt-marum-duitse-radarstelling/ 289
10 Mensen /fotografie/mensen/ 288

De meeste bezoekers komen binnen direct op de homepage. Via Google en Bing vooral. En nog steeds is het bericht over Kasteel Olt Stoutenburght het méést populaire artikel op de blog.

Opvallende stijger in de statistieken was het (oude) bericht over de tulpenvelden bij Uithuizermeeden. Dat viel samen met de  berichten over de tulpenvelden in het westen waar mensen massaal naar toe trokken, ondanks de corona-perikelen, met als gevolg dat de bollenkwekers in het westen de tulpen vervroegd gingen ‘kopppen’. En uiteraard het eveneens niet doorgaan van de tulpenroute bij Uithuizermeeden.

Overigens was dat niet het enige bericht over de tulpenvelden die ik hier heb geplaatst; in 2018 was ik met mijn jongste dochter Lisa naar de tulpenvelden in de Noord-Oostpolder geweest. Absoluut de moeite waard dat eens te doen, kan het aanraden.

Door de beveiliging verder op te schroeven, onder andere blokkades van bepaalde landen in te voeren en software te installeren waardoor foto’s minder makkelijk ‘embedded’ kunnen worden gebruikt door derden, is het aantal bezoekers in één jaar tijd wel flink gedaald. Maar daardoor weet ik nu vrijwel zeker dat het ook échte, menselijke, bezoekers zijn.

De komende tijd, want deze site is natuurlijk ook een testcase in bepaalde opzichten, ga ik mij verder toeleggen op betere indexering in de zoekmachines (SEO). Al is bezoekersaantallen genereren voor deze site niet een hoofddoel. Ook wil ik een aantal van de foto’s die ik hier heb geplaatst te koop aanbieden; op dit moment orienteer ik mij hier nog wat op.

Oftewel: ik blijf nog wel even doorgaan met het maken van foto’s én ze beschikbaar stellen via deze website! Want het feit alleen al dat ik mensen, naast familie en mijzelf, hier een plezier mee kan doen vind ik enorm leuk.

Portfolio van 500px website verwijderd

Wat gebeurt er als een prachtige website in handen komt van een bedrijf dat alleen maar commerciële doelen na lijkt te jagen? Mensen gaan weg..!

Jarenlang heb ik een portfolio gehad op 500px, een site heel geschikt voor (hobby)fotografen. Helaas, waar ik al bang voor was, heeft de overname van 500px door een (grote) Chinese marktpartij er toe geleid dat de website steeds minder goed bruikbaar werd.

De laatste “update” van de site was de druppel voor mij. De layout van de feed toonde niet meer mooi de foto’s van mij en andere fotografen maar een raster met allemaal foto’s .. en daarnaast heel veel foto’s er tussendoor die duidelijk bedoeld zijn als “clickbait” met andere woorden: niet de foto’s van mensen die je volgt maar foto’s die de eigenaar graag onder de aandacht wil brengen.

Einde 500px dus voor mij. En ik hoorde van andere gebruikers dat ze ook helemaal niet tevreden waren en overwegen weg te gaan. Dergelijke sites snappen kennelijk niet wat het woord ‘klantenbinding’ inhoudt want er zijn veel betalende(!) fotografen op deze site (ik was ook betalend lid).

Alternatieven zijn er genoeg. Zoals Instagram natuurlijk en YouPIC. Natuurlijk kan je ook gewoon je eigen site maken (zoals deze). Als je hulp zoekt daarvoor, kun je contact met mij opnemen. Zie daarvoor mijn bedrijfswebsite op https://www.brinkhost.nl/.

Populaire foto’s maken..?

Wat maakt een foto populair? Wat zorgt er voor dat een foto “likes” krijgt op Instagram, 500px, Flickr, Facebook en andere sociale media. En, is dat belangrijk dan?

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit waarom soms de éne foto, waar je heel veel tijd en energie in steekt, nauwelijks aandacht krijgt en de andere snapshot waar je geen seconde over hebt nagedacht het wel goed doet. Wel zie ik vaak dat het platform verschil maakt. En het is ook heel verklaarbaar als je weet waar het platform voor is ontworpen.

Likes en Top foto's 500px instagram facebook

Mijn meest populaire foto’s op 500px, een website gericht op fotografie en niet op je zoveelste selfie zoals Instagram, staan hier boven. Ik vind dit geen verrassing, behalve die ene links boven.. dat waren gewoon wat tulpen in een vaas, in de woonkamer. Eigenlijk een testfoto die ik maakte om camera’s te vergeljiken. Maar kennelijk vinden veel mede-fotografen dit geslaagd (een “stilleven” en dat vinden ze ook erg leuk blijkbaar).

Voor video’s geldt overigens hetzelfde. Soms maak ik een video en zet die op Youtube. Bij sommige van die video’s heb ik hoge verwachtingen als in: ik denk dat veel mensen dat onderwerp interessant vinden. Vaak is niets minder waar. En andere video’s, waarvan je denkt “nou, we zullen maar eens zien wat ze er van vinden” krijgen duizenden views.

INSTAGRAM

Toch heb ik in de loop der jaren iets geleerd over de verschillende media. Instagram is een vluchtig platform. Men ziet je plaatje, vind ‘m leuk en drukt op de “like” (het hartje). En vervolgens zijn ze het weer vergeten. Soms reageren ze nog als je geluk hebt. Wat dat aangaat is Instagram te vergelijken met Twitter. De “what’s happening now” posts zijn belangrijk. Dáárom is ook een selfie, of een plaatje van een winkel, je nieuwe schoenen, enz. daar vaak veel populairder dan een (mooie) foto.

Instagram Feed
Mijn instagram foto’s. Klik om te volgen!

Op Instagram doen de meest onbenullige foto’s het soms heel goed terwijl juist die foto’s waarvan je zelf (en anderen in je omgeving) zeggen “wat is die goed gelukt” op dat medium bij wijze van spreken nog geen deuk in een pakje boter veroorzaken.

Commercieel gezien heb je ook niet veel aan Instagram. Toch post ik er wel, omdat ik het leuk vind daar ook mjn werk (muziek, video, bedrijfsgerelateerde zaken) te delen en onder het motto “je weet nooit wat het oplevert” (als in werk, exposure).

FACEBOOK

Dan Facebook. Facebook is “broken by design” zegt men altijd. Ten dele is dat waar. Iets plaatsen op facebook levert minder “likes” op tegenwoordig omdat het minder “gezien” wordt in eerste instantie. Dat komt (a) doordat meer mensen op meerde media actief zijn geworden en (b) de facebook-feed is veranderd. Op Instagram krijg je van iedereen die je volgt alles te zien. Op Facebook is dat niet zo. Daar moet je bij mensen waarvan je echt alles wilt zien aangeven dát je dat wilt.

“Facebook is designed to build identity. News is just clay to help somebody do this. The entire news industry has changed its editorial approach to better serve this need” (Medium).

De nieuwsmedia hebben het begrepen hoe het werkt. Identiteit via Facebook uitstralen. Mensen aan je binden omdat ze zich daarmee willen identificeren. De massa die Facebook gebruikt doet dat echter niet. Die delen, liken enz. van alles en nog wat zonder een plan. Dat is niet erg, dat vind Facebook prima. Zolang je maar van hun medium gebruik maakt. Zelf heb ik daarom verschillende activiteiten gesplitst in verschillende pagina’s, bijvoorbeeld een aparte pagina voor mijn bedrijfsactiviteiten. Zo bouw je identiteit voor die pagina en binding met de mensen die die pagina volgen. Want, mensen die privé vrienden met mij zijn op Facebook zitten niet te wachten op mijn posts over ICT zaken, en op mijn bedrijfspagina zit men niet te wachten op mijn zoveelste privé kiekje of hobbymatige activiteiten.

Het gaat op Facebook dus niet (meer) om posts waar je likes op krijgt (FWIW) maar om “binden”.

GROTE GEMENE DELER

Er is dus geen grote gemene deler. Wel is een bepaald soort foto die het op nagenoeg alle sociale media goed doen. Dieren, eten, mensen. Kattenfoto’s en filmpjes zijn bijvoorbeeld al sinds jaar en dag mateloos populair. Maar ook foto’s van vogels, honden en uw laatste creatie in de keuken. Liefst wel met een filtertje er op waardoor de worteltjes er nóg feller oranje uitzien 😉

FOTOSITES

Fotosites als 500px en Flickr zijn weer heel anders qua insteek. Daar bouw je een portfolio op en kunt dit delen met anderen. Meestal mensen die dezelfde liefhebberij hebben. Of professioneel hier mee bezig zijn. Dat geeft weer een heel andere cultuur.

ZIJN LIKES BELANGRIJK?

Zijn “likes” belangrijk? Om te beginnen zijn ze voor mensen persoonlijk vaak belangrijk. Elke tiener vind het geweldig als zijn of haar foto op Instagram het goed doet. En natuurlijk vinden volwassenen het ook fijn als een foto of update “likes” krijgt. Intrensieke waarde heeft het niet echt op de meeste sociale media. Het is bijvoorbeeld niet vergelijkbaar met verkeer op je website (die je kunt omzetten in commerciële waarde door verkoop of afgeleide verkoop).

Op Facebook heeft een “like” wel degelijk zin voor degene die het bericht plaatst want: daardoor komt je bericht (weer) terug in de feed bij anderen oftewel “hoger in de feed”.