Tag: fotografie

Classic Cars Citroën DS

Optimaliseer je website: reSmush je foto’s!

Website optimalisatie is voor beheerders van websites, webwinkels en, in het bijzonder, fotografen een lastig verhaal. Foto’s op je website in een hoge kwaliteit zonder kwaliteitsverlies is geen makkelijke klus. Met WordPress, Joomla, Drupal, Magento en PrestaShop is dat echter een fluitje van een cent.

Bij optimalisatie van je website denken veel mensen in eerste instantie aan de lay-out, vindbaarheid in Google (SEO) en andere zaken. Maar er speelt ook een ‘technisch’ verhaal een rol in de optimalisatie. En door hier goed op te letten kun je (in principe) ook geld besparen!

Website optimaliseren

Waarom zou je je website moeten of willen optimaliseren?

  1. een website die geoptimaliseerd is sneller op het scherm bij de bezoeker. Vooral de ‘startpagina’ moet dus relatief snel laden. Een trage website is een afknapper. Mensen gaan geen 5-10 seconden wachten tot de pagina geladen is.
  2. Veel fotografie-websites en webwinkels zijn vaak erg traag omdat de (product)afbeeldingen in een hoge resolutie zijn of onvoldoende geoptimaliseerd voor internet. Dat is niet alleen jammer wegens de snelheid, het kost ook veel bandbreedte (het aantal mb’s dat mensen “downloaden” van je site) en opslagruimte. Eén foto in hoge resolutie is al snel 7 tot 10 mb groot;

performance verbetering optimalisatieHierdoor heb je dus én een trage website én potentiële hoge kosten én mensen die je website voortijdig verlaten én.. het leidt tot een lage google-ranking.

Voor deze casus ga ik uit van de website erbeefoto.nl die geoptimaliseerd is en een pagina-omvang van +/- 1Mb voor de startpagina heeft. De laadtijd is minder dan 2 seconden (gemeten door Pingdom, vanuit de EU en de VS is slechts een fractie hoger).

Ik heb dit vergeleken met een aantal websites (uiteraard ga ik geen namen noemen!) van fotografen uit de regio en sommige scoren vergelijkbaar, maar er zijn er ook diverse die met een laadtijd van >5 seconden erg slecht scoren.

Hoger in Google

Nu is ‘google ranking’ wel een buzz-word. Het “bovenaan in Google” is heel relatief. Veel mensen willen “bovenaan in Google”, vooral webwinkels natuurlijk, maar beseffen zich niet dat het “bovenaan staan” afhangt van de trefwoorden die mensen intikken (of zelfs volledige zinnen) in Google. Je kunt je eigen site en trefwoorden controleren via bijvoorbeeld deze website.

Daarnaast is er nog een andere weg om ‘hoog in Google’ te eindigen. Afbeeldingen worden veel gezocht door mensen, vooral foto’s. En één van mijn foto’s staat al tijden stijf bovenaan in de Google Image Search. Dit soort resultaten kun je ook beïnvloeden.

Besparen op kosten

Hoe meer ruimte en data je nodig hebt, hoe hoger de kosten voor je hosting. Door te besparen op data en opslag, kun je met een goedkoper hostingpakket toe. Dat is al de eerste winst. Wil je je werk verkopen via je website, dan is een trage website dus ook nog eens een hindernis op dat gebied. Veel mensen zullen niet wachten tot de site geladen is en vertrekken naar een ander. Dat heet de ‘bounce-rate’ (na één pagina, al dan niet helemaal geladen, vertrekken van een bezoeker). Een hoge bounce-rate is eveneens slecht voor je Google-ranking.

Er zijn dus meer dan genoeg redenen om je website ook ‘technisch’ te optimaliseren!

Hoe optimaliseer je je website?

Heel veel websites gebruiken een “Content Management Systeem” zoals WordPress. En daar ga ik in dit artikel ook van uit. Ook andere CMS-systemen zoals Joomla en Drupal en webwinkel-systemen zoals Magento en Prestashop kunnen profiteren van de oplossing die hier beschreven wordt.

Gaat het ten koste van de kwaliteit?

Voor fotografen een hele belangrijke vraag: “Gaat dat optimaliseren niet ten koste van de kwaliteit van mijn foto’s?!”. Je kunt daar in principe volmondig “Ja!” op zeggen want: het aantal pixels in de foto wordt minder. Echter, het antwoord is: “Nee!”.

Hoe kan dat? Dat heeft te maken met de beeldschermen. Digitale foto’s en afbeeldingen zijn in een enorm hoge resolutie. Omdat ze geschikt moeten zijn voor afdrukken in, uiteraard, hoge kwaliteit. Maar de PPI van een beeldscherm haalt bij lange na dat getal niet. Een beeldscherm kan simpelweg dat niet weergeven en dus gaat die ‘informatie’ al verloren voordat je het ziet omdat er een scherm ‘tussen’ je ogen en de afbeelding zit!

Bij een één megapixel-camera(..) hebben we het over 1 miljoen pixels. Een 5 megapixel digitale fotocamera kan foto’s maken met een resolutie van 2560 x 1920 pixels, bijna 5 miljoen pixels. Dat kun je simpelweg dus niet weergeven op een scherm. Er valt heel wat meer over te vertellen maar de conclusie zal duidelijk zijn. Afbeeldingen bedoeld voor op een scherm kun je behoorlijk optimaliseren. Aan het eind van dit artikel heb ik ook nog een voorbeeld hiervan uit de praktijk.

Voor je begint

Ik neem aan dat het overbodig is te melden, maar toch. Maak altijd een backup van je website voor je begint. Altijd! vertrouw er niet op dat “de hostingfirma” dat wel gedaan heeft of dat de risico’s wel mee vallen. De vraag is namelijk niet óf het fout gaat maar wannéér het fout gaat. Ik heb het in de praktijk helaas toch wel een paar keer gezien bij klanten en als je hele website ‘weg’ is door een plugin of service die faalt is dat vreselijk zuur!

WordPress

De beste en populairste oplossing voor het optimaliseren van afbeeldingen is reSmush. Er zijn diverse plugins beschikbaar waaronder de eigen plugin van reSmush via de WordPress website. Maar je kunt een stap verder zetten en het kost weinig moeite. De bovenstaande afbeelding, een screenshot, is (origineel) 829,5 kB. Nadat reSmush zijn werk doet..?

“The file was compressed from 810.02 KB to 268.36 KB saving 66.87”

Met de plugin WP Optimize kun je niet alleen je afbeeldingen optimaliseren (door slimme compressie via reSmush) maar ook allerlei andere zaken optimaliseren in je wordpress website zoals: tabellen optimaliseren, revisies van documenten verwijderen én: caching gebruiken. Door “caching” wordt je website vele malen sneller dan de standaard WordPress website.

De reden is dat pagina’s worden opgeslagen in een tijdelijk bestand en niet elke keer het hele WordPress-systeem een pagina interactief moet genereren. Daarmee wordt je website tevens minder afhankelijk van de kracht van de server (en de drukte op dat moment op de server). Een handige ‘alles in één’ tool dus!

In een andere WordPress website welke ik beheer (zie afbeelding hiernaast) bespaarde ik minder ruimte op de foto’s omdat die door een eerdere plugin al waren geoptimaliseerd. Toch was er nog ruimte voor verbetering.

Overige systemen

Voor Joomla, Prestashop, Magento en andere CMS-system en webwinkels heeft de reSmush website diverse plugins beschikbaar.

Voorbeeld foto

De “proof is in the pudding” zeggen ze altijd, dus neem ik onderstaand de proef op de som. Deze foto was oorspronkelijk 4,58Mb/20mp/350×350 dpi. Ik heb ‘m iets uigesneden en verkleind naar 1600px op de lange zijde en daardoor is de afbeelding nu 468Kb. Dat is al een aanzienlijk verschil.

klassieke auto zuidhorn

(originele foto 1600px lange zijde)

Met reSmush heb ik de foto als “gecomprimeerd” gemarkeerd, waardoor hij niet daadwerkelijk gecomprimeerd wordt maar in de originele resolutie blijft. Daarna heb ik de foto nog een keer naar de website geupload, en nu wel met reSmush laten comprimeren.

(afbeelding bewerkt door reSmush)

Zie je ook maar énig verschil? Voor het menselijk oog is dit, door het computerscherm, niet waarneembaar!

De afbeelding is nu 410Kb. Dat is niet wereldschokkend, maar bedenk dat wanneer je een site hebt met een paar honderd of zelfs duizenden foto’s de winst enorm is. En als op een pagina 10 foto’s geladen moeten worden is een verschil van 50kb/foto toch al weer een halve Mb. In de praktijk is de winst vaak groter zelfs. Dat zorgt dus voor alle eerder genoemde voordelen zoals: minder schijfbeslag, minder datatransfer en bovenal een sneller ladende pagina!

Tot slot

Niet tevreden over het resultaat? In WP Optimze heeft reSmush heeft een ‘undo’ functie. Waarmee je het origineel kunt herstellen. Heel veel succes met het optimaliseren maar nogmaals: vergeet niet vóór je iets dergelijks gaat doen: backup maken!

 

Wat is populair op deze site (en waarom)?

Een website waar je (hobby)foto’s plaatst en verslagen van ‘fotofietstochten‘, wat moet je daar van verwachten qua bezoekers-aantallen?

Voor mij was het niet heel belangrijk of er veel bezoekers op mijn site zouden komen maar de site is vooral gestart zodat ik een plek heb waar ik mijn foto’s kan plaatsen zonder afhankelijk te zijn van een (gratis) dienst die zomaar weer kan verdwijnen.

Nadat me dat namelijk een aantal keren was overkomen, ben ik mede om die reden deze site gestart.

Ook gaan sites soms over in de handen van een andere partij waardoor de functionaliteit opeens minder goed wordt, zoals bij 500px gebeurde, en toen er opeens foto’s van mij verschenen  op sites waarvan je dacht “hoe komen die daar aan? Die stond “exclusief” op 500px?!” was voor mij de maat helemaal vol. Ik gebruik deze diensten nauwelijks nog Instagram en YouPic uitgezonderd.

Het doet mij goed te zien dat er veel mensen zijn, dat hoor ik ook terug via onder andere email en berichten op Sociale Media, die het leuk vinden dat ik mijn verhalen en foto’s hier deel. Soms worden mijn foto’s zelfs gebruikt (helaas ook illegaal!) door anderen. Dat de site in een behoefte voorziet, vind ik heel erg leuk.

De laatste paar jaar ben ik mij steeds meer gaan toeleggen op het maken van fietstochten en het publiceren van de route’s en de foto’s, van vooral dieren en in het bijzonder vogels, die ik onderweg gemaakt heb. Dat ging eigenlijk niet bewust. Ik hou wel van fietsen en in combinatie met foto’s maken word dat helemaal leuk.

Vijftigduizend?

Tot mijn grote verrassing is het aantal bezoekers van deze site de 50.000 inmiddels ruim gepasseerd. Tijd om dus weer eens te kijken wat mensen zoals interessant vinden?

ID Title Link Bezoeken
1 Home Page / 14.161
2 Kasteel Olt Stoutenburght, Blesdijke (De Blesse) /kasteel-olt-stoutenburght-blesdijke-de-blesse/ 2.840
3 Gratis Foto’s en Video bewerken met Linux, OSX én Windows! /gratis-fotos-en-video-bewerken-met-linux-osx-en-windows/ 1.042
4 De AVG en (amateur)fotografie /de-avg-en-amateurfotografie/ 1.021
5 Tulpenvelden Uithuizermeeden /bollenvelden-uithuizermeeden-e-o/ 863
6 YouPIC – revolutionair platform voor Hobbyfotografie en Professionele fotografen /youpic-revolutionair-platform-voor-hobbyfotografie-en-professionele-fotografen/ 550
7 Nieuws & Updates /nieuws-updates/ 520
8 Contact /contact/ 328
9 Bunkers bij Trimunt (Marum) – Duitse Radarstelling /bunkers-bij-trimunt-marum-duitse-radarstelling/ 289
10 Mensen /fotografie/mensen/ 288

De meeste bezoekers komen binnen direct op de homepage. Via Google en Bing vooral. En nog steeds is het bericht over Kasteel Olt Stoutenburght het méést populaire artikel op de blog.

De reden daarvoor is eenvoudig overigens, als je namelijk zoekt op dat kasteel kom je bij de ‘afbeeldingen’ in Google als éérste een foto van mij tegen. En mensen klikken kennelijk direct door naar die foto. Wat voor mij dan natuurlijk wel weer heel leuk is!

Opvallende stijger in de statistieken was het (oude) bericht over de tulpenvelden bij Uithuizermeeden. Dat viel samen met de  berichten over de tulpenvelden in het westen waar mensen massaal naar toe trokken, ondanks de corona-perikelen, met als gevolg dat de bollenkwekers in het westen de tulpen vervroegd gingen ‘kopppen’. En uiteraard het eveneens niet doorgaan van de tulpenroute bij Uithuizermeeden.

Overigens was dat niet het enige bericht over de tulpenvelden die ik hier heb geplaatst; in 2018 was ik met mijn jongste dochter Lisa naar de tulpenvelden in de Noord-Oostpolder geweest. Absoluut de moeite waard dat eens te doen, kan het aanraden.

Door de beveiliging verder op te schroeven, onder andere blokkades van bepaalde landen in te voeren en software te installeren waardoor foto’s minder makkelijk ‘embedded’ kunnen worden gebruikt door derden, is het aantal bezoekers in één jaar tijd wel flink gedaald. Maar daardoor weet ik nu vrijwel zeker dat het ook échte, menselijke, bezoekers zijn.

De komende tijd, want deze site is natuurlijk ook een testcase in bepaalde opzichten, ga ik mij verder toeleggen op betere indexering in de zoekmachines (SEO). Al is bezoekersaantallen genereren voor deze site niet een hoofddoel. Ook wil ik een aantal van de foto’s die ik hier heb geplaatst te koop aanbieden; op dit moment orienteer ik mij hier nog wat op.

Oftewel: ik blijf nog wel even doorgaan met het maken van foto’s én ze beschikbaar stellen via deze website! Want het feit alleen al dat ik mensen, naast familie en mijzelf, hier een plezier mee kan doen vind ik enorm leuk.

Verschil in statistieken: 300.000?

Overigens is er een heel opmerkelijk verschil in de statistieken te zien. Ik maakte altijd gebruik van een bepaald statistiek-programma in WordPress dat recent kuren begon te vertonen. En van diverse kanten hoorde ik dat dit programma niet goed meer werkte.

Daarnaast had ik ook de sitestatistieken van WordPress Jetpack meelopen. Maar die leken sowieso onbetrouwbare resultaten te geven. Mogelijk doordat ik bepaalde zaken afgeschermd en beveiligd heb.

Wie schetst dan ook mijn verbazing als ik de statistieken van de diverse plugins vergelijk met de gelogde, serverside, bezoeken? Dit zijn namelijk de meest betrouwbare gegevens die je kunt hebben want: niet afhankelijk van plugins en connecties met sites elders om de statistieken bij te houden.

Ik had dit natuurlijk wel vaker gezien bij veel websites die we met ons bedrijf hosten. Eén van de redenen die het verschil veroorzaken is dat deze bezoekersaantallen (ruim 300.000/jaar) niet de unieke bezoekers zijn. Mensen die méérdere bezoeken op één dag doen worden ook gewoon meerdere keren meegeteld. Maar dan nog is een factor zes verschil wel héél erg groot. Wel klopt de statistiek hiernaast met de datatransfer (het aantal mb’s dat gebruikt wordt).

Waar komen jullie toch vandaan (en wat bekijk je)?

“Waar komen jullie toch vandaan”, zo zong Vader Abraham ooit zijn blauwe smurfen toe.. dat is ook altijd een leuke vraag voor de eigenaar van een website. En: wat bekijkt men zoal op een website?

Dit soort gegevens zijn, vooral voor commerciële websites, van levensbelang. En voor mij zijn ze als publicist van heel veel foto’s en blogstukjes over dieren, fotografie, software, fotobewerking en fietsen-met-de-camera verhaaltjes natuurlijk ook van belang want: je wilt toch wel graag weten of mensen ook daadwerkelijk je website bekijken? Waar dóe je het anders immers voor?

35.000+ bezoekers in één jaar

Dat deze website kennelijk (tot mijn vreugde!) in een behoefte voorziet blijkt wel. In één jaar tijd meer dan 35.000 bezoekers! Ongelofelijk! Dat zijn er zo’n 100 per dag en daar ben ik echt blij mee. Het aantal bezoekers lijkt wat gedaald ten opzicht van juni vorig jaar maar dat heeft een goede reden: ik heb de beveiliging opgeschroefd. Er waren veel ‘bezoekers’ die de statistiek vervuilden (hackers). Wat ook maar weer eens aantoont dat statistiek nuttig is: zo onderken je ‘probleemgebieden’!

TOP 10-berichten

Wat zijn de best bekeken stukjes op deze website het afgelopen jaar? De Top10!

1. De AVG en (amateur)fotografie
2. Kasteel Olt Stoutenburght, Blesdijke (De Blesse)
3. Gratis Foto’s en Video bewerken met Linux, OSX én Windows!
4. Fotoverslag Ballonfiesta Meerstad (Groningen)
5. Review: Sony Cybershot DSC-HX350
6. Rijtuigmuseum Leek 60 jaar – rijtuigen, paarden en mensen
7. Bunkers bij Trimunt (Marum) – Duitse Radarstelling
8. Op pad met een DAF 33
9. Fotobewerking met FastStone (gratis): retoucheren
10. Vogels in Nationaal Park Lauwersmeer (Jaap Deensgat)

Altijd een verrassing! Sommige berichten had ik het echt niet van verwacht dat ze zó vaak bekeken zouden worden. Van sommige andere verwacht je dat ze “het wel goed zullen doen” en dat blijkt dan helemaal niet het geval te zijn. Ik blijf dan ook maar gewoon posten wat ik leuk vind en zie vanzelf of er naar gekeken wordt 🙂

En, waar komen jullie vandaan?

Tot slot het antwoord op de vraag waar de bezoekers vandaan komen. Wederom de Top10.

Bezoekers komen dus van over de hele wereld, maar de meeste toch uit Nederland en de VS (procentueel). Toch opmerkelijk dat veel mensen uit landen komen waar geen Nederlands gesproken wordt. Alleen, de reden er voor is simpel: Google Image Search.

 

Screenshot from YouPic Blockchain Open Source Fotoplatform

YouPIC – revolutionair platform voor Hobbyfotografie en Professionele fotografen

Is er nog ruimte voor verbetering en zijn er nog concurrentiemogelijkheden op het gebied van online platforms voor Fotografie? Kan een nieuwkomer op dit gebied het opnemen tegen Flickr, Zonerama of 500px? De makers van YouPIC dachten dat die mogelijkheden er waren. En hebben goed geprofiteerd van de ‘wet van de remmende voorsprong’.

De website YouPic is geen website in de zuivere zin van het woord. Het is ten eerste een platform dat  naar het model is van Facebook (qua uiterlijk), functionaliteiten van Twitter herbergt (met een soort van ‘retweet’ mogelijkheid en “trending tags”). Daarnaast uiteraard ook de nodige functies voor de fotograaf. Daarbij maakt het echt niet uit of je een professionele fotograaf of hobbyfotograaf bent. YouPic is dus een echte community. Het platform is gebouwd door fotografen vóór fotografen.

YouPic sociaal platform voor fotografen

MOGELIJKHEDEN

YouPic biedt diverse mogelijkheden. Je kunt er een gratis account aanmaken, waarbij je ongelimiteerd(!) foto’s mag uploaden. Daarnaast kun je ook foto’s verkopen en van deze verkoop is 100%, echt honderd procent, van de opbrengst voor je zelf. Alle foto’s blijven ook gewoon je eigendom. Dat in tegenstelling tot veel andere platformen. Of, op zijn minst is daar vaak onduidelijkheid over. YouPic is simpelweg duidelijk hier over in de FAQ.

A majority of platforms today claims ownership of your work. Photos and images are intellectual property and we think that the ownership should always stay with the creator. As photographers ourselves, YouPic is very proud to be one of the few platforms who do not take any rights or ownership of your work.

Naast de optie voor een online shop zijn er goede statistieken en al zodra je inlogt als (nieuwe) gebruiker kun je direct beginnen met het uploaden van foto’s. Het is verbazend te zien hoe snel je vervolgens ‘likes’ krijgt van andere deelnemers.

Wat dat betreft is dit platform toegankelijker dan bijvoorbeeld Instagram (vind ik). En, belangrijker, je fotowerk komt er veel beter uit de verf dan op Facebook of Instagram.

blockchain technologie
Blockchain technologie – Bitcoin Mining (Pixabay)

TECHNOLOGIE

Naast de mogelijkheden die je er hebt tot het delen en interactie met andere fotografen is er een onderliggende, revolutionaire, technologie gebruikt voor deze website. Het systeem is namelijk gebaseerd op blockchain. Dit betekent dat er niet één eigenaar is van de data maar dat het een en ander gedistribueerd is.

Blockchain technologie werd bekend door de Bitcoin – deze wordt ook gemaakt met behulp van deze techniek (onder andere). Maar steeds meer bedrijven passen het ook toe voor andere zaken, zoals dit platform. Hoewel ik applicatiebeheerder ben van beroep én daarnaast een hostingbedrijf heb moet ik eerlijk toegeven dat ik niet alle technische ins- en outs van deze toepassing in eenvoudig te begrijpen taal kan uitleggen. Dat is ook niet nodig. De Zweedse eigenaren van YouPic hebben dit heel slim gebruikt. En dat is voldoende, we profiteren er gewoon van!

Everything from media registration to copyright dispute handling is decentralized, allowing anyone to integrate existing or new services and platforms with the blockchain. By using a lattice of blockchains together with proof of stake, the network can operate without mining and constantly low transaction fees. https://youpic.com/blockchain

Dit betekent dat het kostenmodel ook veel lager is dan de oude platforms; zoals eerder gezegd: “de wet van de remmende voorsprong” is voor deze nieuwe speler van toepassing.

Of het aan deze onderliggende technologie ligt of niet, ik vind in elk geval het platform zeer soepel en snel werken. Aanmelden, met bijvoorbeeld je Facebook account of een aparte user, gaat snel en probleemloos. Foto’s uploaden is supersnel. Het laden van de website is vlot. Het is afwachten wat deze start-up in de toekomst gaat brengen maar vooralsnog kan ik het iedereen aanraden er eens rond te gaan kijken. Het instap account is gratis dus (“ben je nou een Nederlander of niet!”) wat houdt je tegen?

Mijn profiel op YouPic is hier te vinden: https://youpic.com/photographer/RudyBrinkman/

NADELEN?

Heeft een platform met zo’n open karakter ook nadelen? Jazeker. Elk platform heeft zijn voor- en nadelen. Eén van de ‘nadelen’ die ik er zie is dat bijvoorbeeld er ‘content voor volwassenen’ toegestaan is. Hoewel netjes afgedekt is er geen leeftijdsgrens voor de site. Dit betekent dat kinderen of jongeren dit ook kunnen zien als ze de ‘afdekplaatjes’ (bewust) weg klikken. Die handeling moet je namelijk wel doen. Dus je wordt er niet ongevraagd mee geconfronteerd. Toch echter even een dingetje waar je op moet letten als ouders zijnde denk ik. Overigens kom je die content ook tegen op 500px, Zonerama en Flickr. Dus daarin is deze site niet uniek. En ook zij dekken het af én hebben géén leeftijdsgrens. Het is wachten op het eerste proces tegen deze sites in dat opzicht vrees ik.

Een ander nadeel kan zijn dat er op een dag iemand met je data vandoor zou kunnen gaan. Maar, dit kan ook bij andere, meer centraal georganiseerde commerciële platformen, gebeuren. Vooralsnog denk ik dat ze dat goed hebben afgedekt in hun voorwaarden en technische oplossingen.

Foto’s maken in en van je tuin

Foto’s maken in de tuin, thuis dus, is leuk. Je hoeft er niet ver voor van huis. Voor mensen op het platteland, zoals ik, is een tuin eigenlijk vanzelfsprekend. Ik weet niet beter dan dat een huis een tuin heeft, bij wijze van spreken. Zo ben ik opgegroeid en heb ik altijd gewoond. Woon je op een flatje of in een betonnen stadswijk dan wordt het lastiger. Alhoewel je natuurlijk altijd naar een parkje in de buurt kunt gaan.

Een paar foto’s die wellicht anderen (U, jou) kunnen inspireren om eens met de camera door de tuin heen te gaan en wat leuke plaatjes te schieten!

De kunst is, in mijn ogen, het “uitvergroten” van het kleine. Althans, dat vind ik leuk. Onze voor- en achtertuin beslaan samen niet zoveel vierkante meters immers en dus moet je de kleine dingetjes benadrukken. Dat kan ook goed werken als je bijvoorbeeld een (redelijk) balkon hebt.

De foto boven is zo’n foto. En de foto vertelt ook iets. Ik heb ‘m gemaakt nadat de echtgenote het gras had gemaaid en deze dappere madeliefjes hadden dat overleefd. Hoe is mij een raadsel. Er omheen zie je de afgemaaide grassprieten. Het maakt de foto in mijn ogen interessant. Er zit een verhaaltje aan en de madeliefjes springen er echt uit.

In onze tuin is het ook een komen en gaan van mussen. Vooral op de dakgoot zitten ze vaak en veel. Mede omdat ze onder de pannen nestelen. Dat is leuk (alhoewel ik daardoor soms niet echt kan werken in mijn studio, vanwege het lawaai dat ze maken!). Het blijven, ondanks hun “eenvoud” prachtige vogeltjes. Typisch Nederlands, vind ik.

Nog zo’n typisch verschijnsel in de tuin: insecten. Zoals deze zweefvlieg. Die zijn nogal gek op de bloemen in onze tuin.

En als je dan lekker op de stoep in je tuin zit te genieten van het weer, de vogels en de zoemende insecten om je heen kun je soms ook buiten je tuin leuke dingen zien en fotograferen. Bijvoorbeeld een kat op de oprit van de overburen.

En tot slot natuurlijk een bloem (of is het onkruid?). Bij zo’n foto gaat het mij puur om de schoonheid van het plaatje als geheel.