Tag: Amsterdam

Dam Amsterdam, Paleis op de Dam

Toerist in Eigen Land: bezoek Amsterdam

Als toerist in eigen land naar Amsterdam. Paleis op de Dam, de Kalverstraat, de Westertoren (Westerkerk) even bekijken en een rondvaart met Lovers Canal Cruise. En dan ook nog, onverwacht, geïnterviewd worden voor de Televisie (Omroep Max).

Eigenlijk zou ik afgelopen woensdag een cursus volgen in Amsterdam, maar die was verplaatst zowel qua dag als plaats (naar Groningen notabene!). De hotelboeking, in Amstelveen, annuleren ging niet meer. Dus besloten mijn vrouw en ik die boeking te benutten voor een dagje Amsterdam. Eén ding die ze altijd al graag wilde doen was een rondvaart in Amsterdam. Dus bij Lovers tickets geboekt.

Oostvaardersplassen

Voor we in Amstelveen aankwamen maakten we overigens eerst een tussenstop bij een HaJé om even wat koffie te halen. We zagen bij het benenstrekken wat mooie natuur achter de HaJé en ontdekten dat dit een deel van de Oostvaardersplassen was. Dus daar even een klein stukje in gewandeld en wat foto’s gemaakt. Al richting auto “niet veel bijzonders op de foto” zag ik in de bomen opeens twee Groenlingen tekeer gaan. Redelijk goed gelukt om ze op de foto te krijgen!

Op de parkeerplaats kwam er opeens een zwerm (jonge) mussen neergestreken. Dus camera op de grond gezet en een musje die op nog geen anderhalve meter afstand zat op de foto!

Winkelen in Stadshart Amstelveen

We verbleven in Hotel Alp de Veenen in Amstelveen. Daar kwamen we dinsdag mooi op tijd aan om ‘s middags nog even naar Stadshart Amstelveen te kunnen – een behoorlijk groot, grotendeels overdekt, winkelcentrum. Heel veel keuze in winkels. Natuurlijk de bekende landelijke ketens maar ook wel wat lokale winkels. In elk geval een heel mooi centrum met ontzettend veel en gevarieerd aanbod. Het was er niet overdreven druk. Naast het stadshart is een groot busstation en een parkeergarage.

In het hotel konden we niet eten, en ook niet ontbijten(!) wegens een verbouwing. Iets dat ze ons pas op de dag van vertrek richting Amstelveen per email lieten weten. Erg jammer, want toen konden we natuurlijk helemaal niets meer regelen qua een vervangend hotel of omboeken (verlof was al genomen, Canal Cruise was al geboekt). Maar dat mocht de pret niet drukken, gewoon creatief zijn en zelf bij de Albert Heijn even wat spullen inslaan voor het ontbijt de volgende ochtend, er was koffie en water op de kamer en ach, er is altijd wel een FEBO in de buurt voor wat avondeten!

Amstelveen vind ik persoonlijk verder niet een boeiende stad, het was voor ons gewoon een ideale plek om een hotel te nemen want daar kun je de auto tenminste kwijt en vanuit Amstelveen met het OV naar Amsterdam de volgende dag.

Let op! Reizen met het OV gaat in die regio vanuit Amstelveen heel makkelijk met een combi-kaartje geldig voor Connexxion en GVB, terug.. strand je bij het station Amsterdam Arena want het combi-kaartje dat we voor de terugreis kochten is niet geldig bij Connexxion (ondanks dat we gevraagd hadden bij het personeel of dat de juiste was!). Te bizar voor woorden maar ze laten je daar gewoon aan je lot over vervolgens. Een buschauffeur die we om informatie vroegen antwoorde: “die moet je online bestellen, dat kan hier niet”… Met andere woorden: “Zoek het maar uit hoe je terug komt”. Gelukkig zijn er nog Taxi’s waardoor we alsnog terug bij het hotel konden komen! Met een hele vriendelijke taxichauffeur overigens die blij was dat hij ‘een ritje’ had!

CORONA EN HET AMSTERDAMSE GVB

Overal in de stad hangen spandoeken en zijn er maatregelen aangebracht zoals verplichte looproutes op straat en door de winkels in verband met corona. Een bepaalde groep mensen trekt zich daar willens en wetens niets van aan helaas. Het ergste was wel de Metro van het GVB (Gemeentelijk Vervoer Bedrijf). Zodra je de incheck-poortjes voorbij bent, ben je vogelvrij lijkt het wel.

‘s Morgens was er ruimte genoeg in de tram maar ‘s middags stonden we ‘kop-aan-kont’ met elkaar bijeengepropt. Geen toezicht in de tram zelf. De meeste mensen dragen natuurlijk keurig een mondkapje maar sommige laten de neus vrij. Waardoor ze ‘m net zo goed niet kunnen dragen natuurlijk. Dit vond ik persoonlijk zorgelijk en een waarschuwing waard: probeer het openbaar vervoer te mijden!

Maar, laten we het over de leuke dingen hebben want die waren er meer dan ‘negatieve’ aspecten!

LOVERS CANAL CRUISE & OMROEP MAX

De Canal Cruise van Lovers is aan de Prins Hendrikkade, kom je bij Amsterdam Centraal (richting centrum) het station uit, dan is het direct rechtsaf en slechts een 300 meter lopen en dan ben je er al. We waren ruimschoots op tijd en maakten een praatje met de jongen die de boekingen deed. En, .. hij liet ons weten dat we ook nog wel een afvaart eerder konden nemen als we wilden want op onze boot zou namelijk een TV-ploeg van Omroep Max mee varen. Dus als we daar bezwaren tegen hadden konden we nog snel omgeboekt worden. Alhoewel ze het zouden waarderen als we wel mee wilden varen want: we waren de énige twee gasten voor die afvaart!

Wij hadden geen bezwaar en het was een hartstikke leuke rondvaart door de grachten van Amsterdam. We hielden ook nog min-of-meer stil bij de woning van Femke Halsema. Niet veel bijzonders te zien aan de buitenkant, behalve natuurlijk dat het een kapitaal pand is.

Een hele leuke ploeg van Omroep Max, een kapitein die er zichtbaar en hoorbaar zin in had. Het was niet alleen een hele mooie rondvaart qua wat we allemaal zagen onderweg (want daar was het immers om te doen!) maar ook qua sfeer en gezelligheid. We zijn nog geïnterviewd zelfs. Onze eigen rondvaart-video vind je onderaan dit bericht.

Voor wie het programma in zijn geheel wil terugkijken zie deze aflevering.

PALEIS OP DE DAM, KALVERSTRAAT, WESTERTOREN

Weer bijgekomen, met een lekker kopje koffie bij het restaurant van Lovers, van de enerverende rondvaart gingen we te voet Amsterdam verder ontdekken.

We gingen richting centrum om het ‘oude’ Amsterdam te bekijken. Voor het werk ben ik vaak in Amsterdam geweest, maar nooit in de binnenstad. Mijn vrouw is van geboorte Amsterdamse maar is opgegroeid in Friesland. Dus wilden we allebei de hoofdstad van ons land natuurlijk wel eens verkennen.

Drie dingen die we sowieso wilden zien waren de Dam (Paleis op de Dam), Kalverstraat en de Westertoren (Westerkerk). Die laatste hadden we ook vanuit de boot al gezien natuurlijk maar ook vanaf de straat wilden we gaan kijken.

De kerk zelf was dicht maar we hadden ook niet echt het plan binnen te kijken. Prachtige kerk, mooi gelegen midden in Amsterdam. Vlak bij het huis waar ooit Anne Frank ondergedoken zat (ze beschijft in haar dagboek hoe ze de torenklok hoorde).

Het oude Amsterdam, met de prachtige, soms behoorlijke verzakte en scheve, geveltjes en straten met veel historie is echt een aanrader. Door de corona-crisis zijn er zéér weinig toeristen dus als “toerist in eigen land” ben je er meer dan welkom.

De Kalverstraat is een beetje een tegenvaller als in: het is maar een langgerekte, smalle, winkelstraat. De Herestraat in Groningen (sprak hij chauvinistisch) is echt véél mooier maar daar heb je dan weer niet die mooie geveltjes en oude panden. Althans, lang niet zoveel als in de Kalverstraat.

Op de Dam is het uiteraard vergeven van de duiven. Dus ook daar kon ik leuk wat foto’s van maken naast natuurlijk de foto’s van de Dam en omgeving zelf. Wij hebben genoten van de trip en nu restten de leuke herinneringen én de foto’s natuurlijk.

Regulierstoren of Munttoren (Amsterdam)

MUNTTOREN (REGULIERSTOREN)

Aan het einde (voor ons) van de Kalverstraat kwamen we terecht bij de Munttoren. Officieel heet de toren de Regulierstoren. Naast de toren is het ‘wachthuis’, waar nu een winkel in Delfst Blauw in is gevestigd.

Wikipedia weet o.a. het volgende te melden over de toren:

De Regulierspoort, gebouwd tussen 1480 en 1487, bestond uit twee torens en een wachthuis. Nadat de poort in 1618 in vlammen opging, besloot men alleen de westelijke toren te herbouwen. De stompe toren kreeg daarna in 1619-1620 een achtkantige bovenbouw en een sierlijke open lantaarn naar een ontwerp van Hendrick de Keyser, met daarin een uurwerk met vier wijzerplaten, en in 1668 een beiaard van de Gebroeders Hemony. De Munttoren is 35 meter hoog.

Lastig op de foto te krijgen, maar ik ben blij dat het redelijk gelukt is (bovenstaand).

We hebben de omgeving rondom de Singel, Keizersgracht, Herengracht en Prinsengracht dus behoorlijk verkend. Lang niet alles gezien, maar daarvoor is één dag ook te kort. Wellicht een volgende keer! Bijgaande een video en uiteraard de foto’s van onder andere de Canal Cruise en de Stad Amsterdam.

VIDEO

FOTO’S

Klik op een foto voor groot formaat.

Nederlandse Geschiedenis: Openlucht Museum Arnhem

Geschiedenis is saai, volgens veel mensen. Ik heb er iets mee. Vooral als het geschiedenis is die te maken heeft met je eigen wortels: je oorsprong. Hoe zijn we geworden tot wat we nu zijn, als volk, als mensen? Geschiedenis tastbaar maken door het zelf te zien en ervaren is wat het Openlucht Museum doet. En dat doen ze op een hele mooie, integere, manier.

Daarbij, en dat is vooral te prijzen vind ik, worden ook de meer pijnlijke punten uit onze ‘Hollandse Geschiedenis’ niet stil gehouden. Niet alleen “Hollands Glorie” wat de klok slaat.

Op ‘De Erven’, één van de eerste delen waar je rondloopt, kom je bijvoorbeeld de Molukse Barak tegen. Eén van de barakken waarin de Molukkers “tijdelijk” werden gehuisvest na de “Politionele Acties” een mooi woord voor een “(onderdeel van) een bloedige oorlog die Nederland tussen 1945 en 1949 voerde in Indonesië omdat het de zelfstandigheid van de voormalige kolonie niet wilde erkennen” (NPO Focus).

Een “turkenhotel” – Gastarbeiders gehuisvest in kleine onderkomens

Maar ook de slavernij (Suriname) komt voorbij. En de schandalige manier waarop de Turkse gastarbeiders werden gehuisvest. In zogenaamde “Turkenhotels  En als we denken dat dat nu voorbij is, .. denk: “Polenhotels”. Die zagen we (nog) niet bij het Openluchtmuseum. Maar over een paar decennia wellicht wel?

Plaggenhut

Al het moois dat Nederland biedt

Nederland biedt veel prachtige dingen natuurlijk, en dat komt ook uitgebreid aan de orde. Maar vooral: hoe het zo heeft kunnen ontstaan. Het is bijna benauwend af en toe om te zien in wat voor enorme armoede tot vlak voor onze tijd de mensen leefden en de kinderen opgroeiden.

Plaggenhutten waren te vinden in de armste gebieden van Nederland, vooral in Drenthe, Friesland en Overijssel en aangrenzende gebieden, zoals het Groningse Westerwolde, het Friese Het Bildt en de Friese Wouden. Ook in de Brabantse veengebieden kwamen plaggenhutten voor. Plaggenhutten werden bewoond door de allerarmste arbeiders, vaak met grote gezinnen. Een plaggenhut was een eenvoudig bouwwerk, meestal gedeeltelijk uitgegraven en zonder zijmuren zodat het dak op grondhoogte begon. Het dak was bekleed met plaggen die uit het omliggende land werden gehaald (Wikipedia).

Tegenover de weelderige boerderij(en), waaronder een uit Beerta (foto boven), staan de plaggenhutten. Uit dezelfde tijd! De rijkdom en weelde van de één, ging over de rug van de ander (de arbeiders). Niet voor niets natuurlijk dat het Socialisme vooral onder de arme bevolking, ook in het Noorden, aansloeg.

Ook in Amsterdam, en andere grote steden, was veel armoede. De Westerstraat is, vlak bij de Entree van het park, gedeeltelijk, nagebouwd/verplaatst naar het Openluchtmuseum. Inclusief een typische kroeg uit de Jordaan.Ook boederijen waar je tegenwoordig niet meer je dieren zou huisvesten: mens en dier woonden er onder één dak. Inclusief natuurlijk alle parasieten (vliegen e.a.).

Al het moois dat Nederland biedt heeft een oorsprong; en helaas een niet altijd even mooie oorsprong. Genoeg daarover vooralsnog. Eén van de leukste dingen op het park: de TRAM! Er rijden prachtig gerestaureerde trams rond. En met name Rotterdam is daarmee vertegenwoordigd (RET).

Video Tram RET (Rotterdam)

De video is een kleine samenvatting van wat tramritjes. Ideaal om je te verplaatsen over het terrein. Vooral voor hen die wat slechter ter been zijn een uitkomst. En er rijden ook trams geschikt voor invalide mensen.

De tramremise is het bekijken meer dan waard. Er is ook een Van Gend en Loos overslag. Met natuurlijk een paar prachtige oude auto’s. De tramremise biedt ook gelegenheid even ónder een tram te kijken.

Platteland

Het platteland komt natuurlijk (ook) ruim aan bod. Akkerbouw, Veeteelt, hoe de mensen op het platteland leefden als dagloners en arbeiders.

Eén van de, voor mij, meest interessante onderdelen was de fabriek Freia.

Zuivelfabriek Freia was de eerste zuivelfabriek in de Nederlandse provincie Friesland. Hij werd gesticht in 1879. In 1878 werd met de bouw van de fabriek in Veenwouden begonnen en in september 1879 volgde de opening van Freia. Het was een fabriek die gebruik maakte van stoomaandrijving. Na enkele jaren met verlies te hebben gedraaid werd de fabriek in 1882 eigendom van Hero Brouwer uit Joure. In 1890 werd de fabriek verkocht aan Gentius Wybrandi, die in 1905 kwam te overlijden. De nieuwe eigenaar werd Klaas Anema. In 1918 werd de fabriek aangesloten op het elektriciteitsnet. In 1919 had het bedrijf meer dan vijftig werknemers in dienst en was daarmee één van de grootste zuivelfabrieken in Friesland. De familie Anema bleef tot 1969 eigenaar van het bedrijf. Het zuivelbedrijf in Winschoten dat de fabriek overnam beëindigde de productie na een korte periode echter al in 1970. Het bedrijfsarchief is in bewaring bij Tresoar. (Wikipedia)

Opmerkelijk detail dat ik zag in de fabriek, bovenaan een trap, een geschilderde kreet: “Kinderarbeid, niet in mijn tijd!”. Mooi, een sociaal bewogen bedrijf! Ze waren hun tijd ver vooruit, maar helaas kreeg kennelijk de wet van de remmende voorsprong vat op ze en werden ze dus gesloten in 1970.

Via het Lint, waar de “Indische Tuin” is -foto boven- gingen we verder naar het Landgoed.

En nog veel meer…

Er was natuurlijk nog véél meer te zien. Zie hiervoor de onderstaande foto’s (klik op een foto voor een vergroting). Maar voor wie er nog nooit is geweest: een absolute aanrader! Ook als je niet dol op geschiedenis bent is het gewoon enorm de moeite waard.

Vliegtuigen kijken bij Schiphol (Vliegtuigspotten)

Een heldere herfstdag in het vooruitzicht en een paar jongedames af te halen van Schiphol. Wat is er dan leuker om te doen dan de camera’s op te laden en vooraf wat vliegtuigen te spotten? Ik ben helemaal geen vliegtuigspotter natuurlijk maar vliegtuigen fotograferen is wél leuk!

Op internet vooraf even gezocht naar wat plekken en ik las ergens een aanbeveling om bij het parkeerplaatsje bij het Bulderbos(je) te gaan staan, vooral voor in de middag werd dit genoemgd als een goede plek (vanwege de stand van de zon, naar ik aanneem). Daar is dus een van de twee officiële plekken voor vliegtuigspotters, vlak aan één van de start/landingsbanen.

Ik hoop in de toekomst nog een keer met mooi zomerweer hier weer heen te gaan en dan op nog wat meer plaatsen vliegtuigen te kijken en fotograferen. Ik wil dan ook zeker nog even naar het Panoramaterras. Nu was ik daar al te laat voor want het gaat dicht om vijf uur ’s middags.

Ik had slechts een uurtje voor het (te) donker werd maar desondanks toch een paar leuke plaatjes gemaakt vind ik. In dat uurtje kwamen er vliegtuigen voorbij van KLM, British Airways, Fly BE, EasyJet, Air Portugal, Cargolux en Norwegian.

Natuurlijk ben ik het Bulderbosje ook even in gelopen. Hoewel niet heel spectaculair, toch wel leuk. Er waren vrij veel vogels te horen en te zien en er rende nog een flinke haas rond vlak voor mijn voeten! De meeste “echte” spotters negeren het bulderbos.

Ik was er helemaal alleen, terwijl de parkeerplaats flink vol stond met kijkers. Gek eigenlijk, want de ‘natuurlijke vliegers’ waren, zoals gezegd, goed vertegenwoordigd. En hoewel ik vliegtuigen mooi vind om te zien en te fotograferen, is het vastleggen van een mooie vogel eigenlijk -voor mij- nog veel mooier.

Voor ik in de auto stapte nog even een snapshot van een kat in de straat. Die lag zich lekker te warmen op de motorkap van een auto. Dat moet natuurlijk ook even vastgelegd worden, …

MEER FOTO’S

Klik op de foto’s voor groot formaat/slideshow