Tag: 500px

Portfolio van 500px website verwijderd

Wat gebeurt er als een prachtige website in handen komt van een bedrijf dat alleen maar commerciële doelen na lijkt te jagen? Mensen gaan weg..!

Jarenlang heb ik een portfolio gehad op 500px, een site heel geschikt voor (hobby)fotografen. Helaas, waar ik al bang voor was, heeft de overname van 500px door een (grote) Chinese marktpartij er toe geleid dat de website steeds minder goed bruikbaar werd.

De laatste “update” van de site was de druppel voor mij. De layout van de feed toonde niet meer mooi de foto’s van mij en andere fotografen maar een raster met allemaal foto’s .. en daarnaast heel veel foto’s er tussendoor die duidelijk bedoeld zijn als “clickbait” met andere woorden: niet de foto’s van mensen die je volgt maar foto’s die de eigenaar graag onder de aandacht wil brengen.

Einde 500px dus voor mij. En ik hoorde van andere gebruikers dat ze ook helemaal niet tevreden waren en overwegen weg te gaan. Dergelijke sites snappen kennelijk niet wat het woord ‘klantenbinding’ inhoudt want er zijn veel betalende(!) fotografen op deze site (ik was ook betalend lid).

Alternatieven zijn er genoeg. Zoals Instagram natuurlijk en YouPIC. Natuurlijk kan je ook gewoon je eigen site maken (zoals deze). Als je hulp zoekt daarvoor, kun je contact met mij opnemen. Zie daarvoor mijn bedrijfswebsite op https://www.brinkhost.nl/.

Screenshot from YouPic Blockchain Open Source Fotoplatform

YouPIC – revolutionair platform voor Hobbyfotografie en Professionele fotografen

Is er nog ruimte voor verbetering en zijn er nog concurrentiemogelijkheden op het gebied van online platforms voor Fotografie? Kan een nieuwkomer op dit gebied het opnemen tegen Flickr, Zonerama of 500px? De makers van YouPIC dachten dat die mogelijkheden er waren. En hebben goed geprofiteerd van de ‘wet van de remmende voorsprong’.

De website YouPic is geen website in de zuivere zin van het woord. Het is ten eerste een platform dat  naar het model is van Facebook (qua uiterlijk), functionaliteiten van Twitter herbergt (met een soort van ‘retweet’ mogelijkheid en “trending tags”). Daarnaast uiteraard ook de nodige functies voor de fotograaf. Daarbij maakt het echt niet uit of je een professionele fotograaf of hobbyfotograaf bent. YouPic is dus een echte community. Het platform is gebouwd door fotografen vóór fotografen.

YouPic sociaal platform voor fotografen

MOGELIJKHEDEN

YouPic biedt diverse mogelijkheden. Je kunt er een gratis account aanmaken, waarbij je ongelimiteerd(!) foto’s mag uploaden. Daarnaast kun je ook foto’s verkopen en van deze verkoop is 100%, echt honderd procent, van de opbrengst voor je zelf. Alle foto’s blijven ook gewoon je eigendom. Dat in tegenstelling tot veel andere platformen. Of, op zijn minst is daar vaak onduidelijkheid over. YouPic is simpelweg duidelijk hier over in de FAQ.

A majority of platforms today claims ownership of your work. Photos and images are intellectual property and we think that the ownership should always stay with the creator. As photographers ourselves, YouPic is very proud to be one of the few platforms who do not take any rights or ownership of your work.

Naast de optie voor een online shop zijn er goede statistieken en al zodra je inlogt als (nieuwe) gebruiker kun je direct beginnen met het uploaden van foto’s. Het is verbazend te zien hoe snel je vervolgens ‘likes’ krijgt van andere deelnemers.

Wat dat betreft is dit platform toegankelijker dan bijvoorbeeld Instagram (vind ik). En, belangrijker, je fotowerk komt er veel beter uit de verf dan op Facebook of Instagram.

blockchain technologie
Blockchain technologie – Bitcoin Mining (Pixabay)

TECHNOLOGIE

Naast de mogelijkheden die je er hebt tot het delen en interactie met andere fotografen is er een onderliggende, revolutionaire, technologie gebruikt voor deze website. Het systeem is namelijk gebaseerd op blockchain. Dit betekent dat er niet één eigenaar is van de data maar dat het een en ander gedistribueerd is.

Blockchain technologie werd bekend door de Bitcoin – deze wordt ook gemaakt met behulp van deze techniek (onder andere). Maar steeds meer bedrijven passen het ook toe voor andere zaken, zoals dit platform. Hoewel ik applicatiebeheerder ben van beroep én daarnaast een hostingbedrijf heb moet ik eerlijk toegeven dat ik niet alle technische ins- en outs van deze toepassing in eenvoudig te begrijpen taal kan uitleggen. Dat is ook niet nodig. De Zweedse eigenaren van YouPic hebben dit heel slim gebruikt. En dat is voldoende, we profiteren er gewoon van!

Everything from media registration to copyright dispute handling is decentralized, allowing anyone to integrate existing or new services and platforms with the blockchain. By using a lattice of blockchains together with proof of stake, the network can operate without mining and constantly low transaction fees. https://youpic.com/blockchain

Dit betekent dat het kostenmodel ook veel lager is dan de oude platforms; zoals eerder gezegd: “de wet van de remmende voorsprong” is voor deze nieuwe speler van toepassing.

Of het aan deze onderliggende technologie ligt of niet, ik vind in elk geval het platform zeer soepel en snel werken. Aanmelden, met bijvoorbeeld je Facebook account of een aparte user, gaat snel en probleemloos. Foto’s uploaden is supersnel. Het laden van de website is vlot. Het is afwachten wat deze start-up in de toekomst gaat brengen maar vooralsnog kan ik het iedereen aanraden er eens rond te gaan kijken. Het instap account is gratis dus (“ben je nou een Nederlander of niet!”) wat houdt je tegen?

Mijn profiel op YouPic is hier te vinden: https://youpic.com/photographer/RudyBrinkman/

NADELEN?

Heeft een platform met zo’n open karakter ook nadelen? Jazeker. Elk platform heeft zijn voor- en nadelen. Eén van de ‘nadelen’ die ik er zie is dat bijvoorbeeld er ‘content voor volwassenen’ toegestaan is. Hoewel netjes afgedekt is er geen leeftijdsgrens voor de site. Dit betekent dat kinderen of jongeren dit ook kunnen zien als ze de ‘afdekplaatjes’ (bewust) weg klikken. Die handeling moet je namelijk wel doen. Dus je wordt er niet ongevraagd mee geconfronteerd. Toch echter even een dingetje waar je op moet letten als ouders zijnde denk ik. Overigens kom je die content ook tegen op 500px, Zonerama en Flickr. Dus daarin is deze site niet uniek. En ook zij dekken het af én hebben géén leeftijdsgrens. Het is wachten op het eerste proces tegen deze sites in dat opzicht vrees ik.

Een ander nadeel kan zijn dat er op een dag iemand met je data vandoor zou kunnen gaan. Maar, dit kan ook bij andere, meer centraal georganiseerde commerciële platformen, gebeuren. Vooralsnog denk ik dat ze dat goed hebben afgedekt in hun voorwaarden en technische oplossingen.

Populaire foto’s maken..?

Wat maakt een foto populair? Wat zorgt er voor dat een foto “likes” krijgt op Instagram, 500px, Flickr, Facebook en andere sociale media. En, is dat belangrijk dan?

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit waarom soms de éne foto, waar je heel veel tijd en energie in steekt, nauwelijks aandacht krijgt en de andere snapshot waar je geen seconde over hebt nagedacht het wel goed doet. Wel zie ik vaak dat het platform verschil maakt. En het is ook heel verklaarbaar als je weet waar het platform voor is ontworpen.

Likes en Top foto's 500px instagram facebook

Mijn meest populaire foto’s op 500px, een website gericht op fotografie en niet op je zoveelste selfie zoals Instagram, staan hier boven. Ik vind dit geen verrassing, behalve die ene links boven.. dat waren gewoon wat tulpen in een vaas, in de woonkamer. Eigenlijk een testfoto die ik maakte om camera’s te vergeljiken. Maar kennelijk vinden veel mede-fotografen dit geslaagd (een “stilleven” en dat vinden ze ook erg leuk blijkbaar).

Voor video’s geldt overigens hetzelfde. Soms maak ik een video en zet die op Youtube. Bij sommige van die video’s heb ik hoge verwachtingen als in: ik denk dat veel mensen dat onderwerp interessant vinden. Vaak is niets minder waar. En andere video’s, waarvan je denkt “nou, we zullen maar eens zien wat ze er van vinden” krijgen duizenden views.

INSTAGRAM

Toch heb ik in de loop der jaren iets geleerd over de verschillende media. Instagram is een vluchtig platform. Men ziet je plaatje, vind ‘m leuk en drukt op de “like” (het hartje). En vervolgens zijn ze het weer vergeten. Soms reageren ze nog als je geluk hebt. Wat dat aangaat is Instagram te vergelijken met Twitter. De “what’s happening now” posts zijn belangrijk. Dáárom is ook een selfie, of een plaatje van een winkel, je nieuwe schoenen, enz. daar vaak veel populairder dan een (mooie) foto.

Instagram Feed
Mijn instagram foto’s. Klik om te volgen!

Op Instagram doen de meest onbenullige foto’s het soms heel goed terwijl juist die foto’s waarvan je zelf (en anderen in je omgeving) zeggen “wat is die goed gelukt” op dat medium bij wijze van spreken nog geen deuk in een pakje boter veroorzaken.

Commercieel gezien heb je ook niet veel aan Instagram. Toch post ik er wel, omdat ik het leuk vind daar ook mjn werk (muziek, video, bedrijfsgerelateerde zaken) te delen en onder het motto “je weet nooit wat het oplevert” (als in werk, exposure).

FACEBOOK

Dan Facebook. Facebook is “broken by design” zegt men altijd. Ten dele is dat waar. Iets plaatsen op facebook levert minder “likes” op tegenwoordig omdat het minder “gezien” wordt in eerste instantie. Dat komt (a) doordat meer mensen op meerde media actief zijn geworden en (b) de facebook-feed is veranderd. Op Instagram krijg je van iedereen die je volgt alles te zien. Op Facebook is dat niet zo. Daar moet je bij mensen waarvan je echt alles wilt zien aangeven dát je dat wilt.

“Facebook is designed to build identity. News is just clay to help somebody do this. The entire news industry has changed its editorial approach to better serve this need” (Medium).

De nieuwsmedia hebben het begrepen hoe het werkt. Identiteit via Facebook uitstralen. Mensen aan je binden omdat ze zich daarmee willen identificeren. De massa die Facebook gebruikt doet dat echter niet. Die delen, liken enz. van alles en nog wat zonder een plan. Dat is niet erg, dat vind Facebook prima. Zolang je maar van hun medium gebruik maakt. Zelf heb ik daarom verschillende activiteiten gesplitst in verschillende pagina’s, bijvoorbeeld een aparte pagina voor mijn bedrijfsactiviteiten. Zo bouw je identiteit voor die pagina en binding met de mensen die die pagina volgen. Want, mensen die privé vrienden met mij zijn op Facebook zitten niet te wachten op mijn posts over ICT zaken, en op mijn bedrijfspagina zit men niet te wachten op mijn zoveelste privé kiekje of hobbymatige activiteiten.

Het gaat op Facebook dus niet (meer) om posts waar je likes op krijgt (FWIW) maar om “binden”.

GROTE GEMENE DELER

Er is dus geen grote gemene deler. Wel is een bepaald soort foto die het op nagenoeg alle sociale media goed doen. Dieren, eten, mensen. Kattenfoto’s en filmpjes zijn bijvoorbeeld al sinds jaar en dag mateloos populair. Maar ook foto’s van vogels, honden en uw laatste creatie in de keuken. Liefst wel met een filtertje er op waardoor de worteltjes er nóg feller oranje uitzien 😉

FOTOSITES

Fotosites als 500px en Flickr zijn weer heel anders qua insteek. Daar bouw je een portfolio op en kunt dit delen met anderen. Meestal mensen die dezelfde liefhebberij hebben. Of professioneel hier mee bezig zijn. Dat geeft weer een heel andere cultuur.

ZIJN LIKES BELANGRIJK?

Zijn “likes” belangrijk? Om te beginnen zijn ze voor mensen persoonlijk vaak belangrijk. Elke tiener vind het geweldig als zijn of haar foto op Instagram het goed doet. En natuurlijk vinden volwassenen het ook fijn als een foto of update “likes” krijgt. Intrensieke waarde heeft het niet echt op de meeste sociale media. Het is bijvoorbeeld niet vergelijkbaar met verkeer op je website (die je kunt omzetten in commerciële waarde door verkoop of afgeleide verkoop).

Op Facebook heeft een “like” wel degelijk zin voor degene die het bericht plaatst want: daardoor komt je bericht (weer) terug in de feed bij anderen oftewel “hoger in de feed”.

 

Fotosite 500px verkocht aan een Chinees bedrijf (VCG)

De fotosite 500px is verkocht aan een Chinees bedrijf, zo maakte 500px vandaag “enthousiast” bekend. Ze noemen het ‘opwindend nieuws’ dat 100% van hun aandelen nu in Chinese handen zijn.

VCG, Visual Content Groep China, is de nieuwe eigenaar van alle aandelen van 500px. Het bedrijf is in 2000 begonnen en verhandeld fotomateriaal. Ze verkopen dus foto’s. Alle reden voor mij om een groot deel van mijn foto’s per direct van 500px te verwijderen. Daarnaast heb ik mijn (betaald) lidmaatschap ook per direct niet meer verlengd.

Persoonlijk heb ik niets tegen Chinese ondernemers. Maar wel tegen de manier waarop 500px nu omgaat met haar content-leveranciers, de fotografen. Niet alleen leveren die hun de content gratis (waarvoor ze in ruil in veel gevallen ook gratis hosting voor hun foto’s kregen) maar heeft de onderliggende ‘community’ de site groot en populair gemaakt.

Zelf was ik dus betalend lid van 500px. Maar sinds vandaag niet meer, ik wacht de verdere ontwikkeling eerst even af. Een groot deel van mijn foto’s (1600+ stuks) heb ik weggehaald en er nu nog een beperkte selectie staan.